איך המזגן עובד?

איך עובד מזגן?

כשמפעילים בבית או בעבודה את המזגן, לא כולם מבינים כיצד הוא פועל ולכן אנחנו מקבלים לא פעם שאלות כגון "למה המזגן מוציא אוויר קר כשהוא מתחיל לחמם את הבית?", "למה המזגן לא עובד בשיא החורף?", מדוע האוויר מתייבש כשמפעילים מיזוג?" וכו'.

אז פנינו לניר מחברת "הראשון במיזוג" עם שאלות כדי לעשות קצת סדר.

כיצד המזגן פועל?

המזגן הבסיסי בנוי מהיחידות הבאות: מדחס, מעבה, יחידת אידוי ושני מאווררים. המעבה ויחידת האידוי הם בעצם שני חלקים של צינור מתכתי (נחושת ברוב המקרים) שבתוכם זורם פריאון. בתהליך העיבוי, הפריאון עובר דרך המדחס אל תוך צינור המעבה בלחץ גבוה מאוד מה שגורם לשתי תופעות:

  1. הפריאון הופך לנוזל דחוס
  2. הטמפרטורה של הנוזל הדחוס עולה באופן משמעותי

הפריאון מעביר את החום לצינור המתכת של המעבה והמאוורר של היחידה מעביר את החום הזה אל האוויר, כך שהנוזל הדחוס מתקרר. בשלב הבא חוזר הפריאון דרך שסתום צר לתוך יחידת האידוי, שם הוא עובר שתי תופעות:

  1. הפריאון הופך לגז בלחץ נמוך
  2. הטמפרטורה של הגז צונחת

הפריאון הקר שואב את החום מצינור המתכת וגורם להתקרר, המאוורר של היחידה מחמם את הצינור באמצעות האוויר שמתקרר כתוצאה מכך.

הכיוון שבו פועלת העברת החום משנה את פעולת המזגן – כאשר האידוי מתבצע בתוך הבית הוא מתקרר והסביבה החיצונית מתחממת (באופן זניח). כאשר העיבוי מתבצע בתוך הבית, החדרים מתחממים, מה שמוביל לקיבולת גדולה יותר של מים באוויר ולירידה באחוזי הלחות, המורגשת שוב כ"התייבשות של האוויר".

אז למה האוויר מתייבש?

כאשר מקררים את הבית, הלחות באוויר החם יחסית בחדר, מתעבה על צינור המתכת הקר והמים שמתעבים על פני יחידת האידוי מסולקים החוצה באמצעות צינור, מה שגורם ללחות בחדר לרדת.

תחושת היובש מתרחשת גם כאשר מחממים את החדר והסיבה לכך היא אחרת – בעת התחממות האוויר, היכולת שלו לקבל מולקולות מים עולה ולכן אחוזי הלחות שלו יורדים. אחוזי לחות הם מדד לכמה רווי האוויר שסביבנו במולקולות מים, ביחס לקיבולת המקסימלית, ככל שהאחוז הזה עולה, כך נדרשת יותר אנרגיה כדי להפוך את המים לאדים (זו הסיבה שאנחנו מיוזעים יותר כשאחוזי הלחות גבוהים – "קשה" לגוף להיפטר מהחום באמצעות הזעה בתנאים כאלו).

הטמפרטורה של האוויר שהמזגן מוציא תלויה במעלות שכיוונו?

שתי דעות רווחות ומנוגדות קיימות בעניין זה:

  • הטמפרטורה שהמזגן מוציא היא קבועה וכל ההבדל הוא במשך פעולתו עד להגעה למידת החום הרצויה
  • הטמפרטורה שהמזגן מוציא משתנה בהתאם ליעד שקבענו באמצעות השלט או הפקד.

ובכן מסביר ניר, שתי הדעות האלו אמנם אינטואיטיביות מאוד, אבל שגויות! הטמפרטורה של האוויר הבוקע מפתח המזגן תלויה בחום של האוויר שנמצא בתוך החדר.

בזמן קירור החדר, הטמפרטורה הפנימית (Ti) של האוויר מחממת את יחידת העיבוי וכתוצאה מכך האוויר שיוצא מהמאוורר לתוך החדר קר יותר ב-X מעלות (בהתאם לעוצמת המזגן המסוים שברשותכם), כיוון ש-Ti יורדת לאורך פעולת המיזוג, גם האוויר הטמפרטורה של האוויר המקורר צונחת לאורכה.

איך המזגן מקרר את הבית?

ככל שהבית מתקרר, גם המזגן מוציא אוויר קר יותר

 

 

בזמן חימום החדר, מתרחשת הפעולה ההפוכה, הצנרת מחממת את האוויר בחדר, Ti עולה בכל משך הפעולה עד שמדידת התרמוסטט מראה על הגעה לטמפרטורה הרצויה.

איך המזגן מחמם את הבית שלך?

המזגן מזרים אוויר חם יותר פנימה, ככל שפעולת המיזוג מתקדמת

 

 

זו אם כן, הסיבה לכך שכשקר בבית, המזגן מוציא בהתחלה אוויר קר וכשחם בבית, לוקח זמן עד שמרגישים את האפקטיביות של פעולת הקירור.

למה המזגן לא עובד כמו שצריך כשממש קר בחוץ? (ועוד בעיות ששכחו לספר לכם בחנות)

 

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *