שימוש לרעה במרפסת משותפת

שאלה: שלום רב, הנני מתגורר בבניין משותף בקומתו האחרונה. בקומה זו ישנן שתי דירות ועוד מרפסת אשר דלת הכניסה שלה סמוכה וצמודה לדלת הכניסה לדירתי. השכנים שגרו בבניין שמו את חפציהם והיו משתמשים באותה מרפסת הם גם היו בעלי המפתחות הבלעדיים אליה, באחרונה השתנה הוועד והוא דורש להשיב את המרפסת הנ"ל לידיו, לטענתו היא משותפת. אני מתנגד לכך היות וניראה לי לא הגיוני שמרפסת הנמצאת בקומה 9 וצמודה לדירה מסוימת תהפוך להיות שטח פתוח לכול בכול שעות היממה הם הביעו רצון לעשות שימוש בה לאירועים של הבניין כך שלא ירחק היום עד ששירת קריוקי ומסיבות טראנס יהיו מנת חלקי. נשאלת השאלה מה עושים? המרפסת הזו סמוכה רק לדירתי האם יכול להיות הגיוני שמרפסת כזו שאמורה הייתה להיות משותפת לשתי הדירות בקומה העליונה ולהוסיף לערך הנכס היא למעשה דרך פתוחה לכל' שכל איש יעשה בה כישר בעיניו מה שיוריד אוטומטית את ערך הנכס. בנוסף כדי להיכנס לאותה מרפסת יש לעבור דרך הפרוזדור הhיחודי המוביל לדירתי באופן שגורם לאיבוד הפרטיות ולתחושת המוגנות ברשותי ילדים רכים בשנים. מה אני יכול לעשות במצב הנתון האם אני יכול לאלץ אותם לרדת מהעץ שטיפסו עליו? (יואב)

תשובה: עו"ד לירון בן אליהו מנהלת המחלקה המשפטית באגודה לתרבות הדיור משיבה: "עליך לבדוק מהו הסטטוס של אותה מרפסת. האם היא מהווה רכוש משותף או פרטי. עליך להוציא נוסח טאבו עדכני ולראות האם היא מוצמדת לדירות הגג או שמא היא רכוש משותף".

"'רכוש משותף' מוגדר בסעיף 52 לחוק המקרקעין- "כל חלקי הבית המשותף חוץ מן החלקים הרשומים כדירות ולרבות הקרקע, הגגות, הקירות החיצוניים, המסד, חדרי המדרגות, מעליות מקלטים וכו'. ככלל, האסיפה הכללית של בעלי הדירות היא זו המוסמכת לקבל החלטה כיצד להשתמש באותם חללים המהווים רכוש המשותף, והחלטתם מחייבת את כל בעלי הדירות".

"בהיעדר החלטה מסוימת של האסיפה הכללית, רשאי כל בעל דירה להשתמש ברכוש המשותף בהתקיים שני תנאים מצטברים – תנאי ראשון: השימוש הינו שימוש רגיל וסביר, דהיינו, שימוש התואם את ייעודו של אותו חלק ברכוש המשותף לפי כוונת בעלי הדירות לפי תנאי הזמן והמקום או על פי כוונת בעלי הדירות. תנאי הזמן משמעם המקום בו הבית המשותף נמצא או ייעודו (מגורים, מסחרי, וכו') והאילוצים שהמציאות מכתיבה. תנאי שני: השימוש אינו מונע שימוש דומה מבעלי הדירות האחרים".

"באם הנך מוצא עצמך נפגע מהחלטות האסיפה בדבר השימוש באותה מרפסת זכותך לנסות ולפעול למנוע שימוש זה ולהוכיח את הפגיעה בך, באמצעות הליך משפטי אצל המפקח/ת על רישום המקרקעין שהינה הסמכות השיפוטית לדון בסכסוכי שכנים".

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *