האם הועד צריך לכסות נזק שנגרם לרכושי?

שאלה: שלום, אני גרה בשכירות בדירה שבקומת קרקע. לפני כמה שבועות היתה הצפת ביוב בדירה שלי (אני היתי בחו"ל כבר יותר משבוע לפני זה) כתוצאה ממגבונים ששכנים זרקו לאסלה. ועד הבית שילם לאינסטלטור. הוא סידר את הבעיה אבל למחרת שוב הביוב צף לדירה. מהו החוק לגבי הנזק לדברים שלי? אני גם שילמתי לניקיון פעמיים ולחיטוי של הדירה. האם הועד צריכים לשלם לי על זה? אחד השכנים ניסה לבדוק מאיפה הביוב ממשיך לצאת וראה שבכל פעם ששכן בצד שלנו של הבנין הוריד מים בשירותים הביוב עלה.

תודה! (יראת)

תשובה: עו"ד לירון בן אליהו מנהלת המחלקה המשפטית באגודה לתרבות הדיור משיבה: "כעיקרון אין אחריות ו/או חבות בנזיקין של הנציגות כלפי בעל הדירה ולא תמיד ניתן לדעת ו/או לצפות מראש את עצם הסיכוי להיווצרות נזק ו/או את הגורם להיווצרות הנזק (פיצוץ צינור) כך שאם לא היו סימנים חיצוניים ו/או אינדיקציה לכך שהצינור עומד להתפוצץ ו/או לגרום לנזק כלשהו, לא ניתן להטיל חבות על הנציגות.

לסיכום, אין חבות אוטומטית בנזיקין וחבות בנזיקין קמה רק כאשר מוכיחים מידה מסוימת של רשלנות ובמידה ואותו בעל דירה יוכל להוכיח כי הנציגות ידעה ו/או יכלה לדעת כי הצינור המשותף עלול להתפוצץ ו/או לגרום לדירה, ולא פעלה למניעת הדבר אזי ניתן יהיה לתבוע את הנציגות בגין רשלנות ולחייבה בהחזר כספי.

כשם שבעל נכס סביר אינו אמור לבצע בדיקה תקופתית של צנרת המים בביתו (להרים בלטות ולשבור קירות) ובדיקת הצנרת המוסתרת, חיבורים וכיוצ"ב, על מנת להיווכח כי כל אלו כשירים, כך אין להטיל דרישה דומה על הנציגות. הטלת דרישה על הנציגות הייתה מביאה לתוצאה בלתי הגיונית ובלתי רצויה לפיה בעלי נכסים היו נאלצים להוציא הוצאות בסדר גודל עצום ביחס לשיעור הנזק הצפוי מהאפשרות שתהא נזילה מצינור משותף או פרטי. הנציגות אינה צופה פני עתיד ולא ניתן לצפות ממנה לעשות כן. מה שכן ניתן לצפות ממנה היא לדאוג לתחזוקה תקינה של הרכוש המשותף, בהתאם למצב הידוע.

הנך מציינת בפנייתך כי מיד עם היוודע מקרה הפיצוץ בצינור הנושא טופל מידית על הנציגות ועל כן הנציגות מילאה את חובתה כראוי. על הנציגות רק לפעול להשבת המצב לקדמותו מבלי שיוטלו עליה הוצאות נוספות ושדרוגים".

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *