איך משלמים בט"ל על עובד ניקיון?

שאלה: התחלנו להעסיק מנקה בביתנו ואחרי מספר פעמיים שבא ועבד אצלנו אנחנו רוצים לעשות אותו "חוקי", כלומר לשלם עליו דמי ביטוח. רצינו לדעת מה הפרוצדורה ואיך עושים את זה הכי פשוט. (דפנה).

תשובה: עובדי ניקיון שאינם מועסקים דרך צד שלישי (נגיד, חברה לשירותי ניקיון) אלא ישירות, נחשבים על-פי חוק כ"עובדים במשק בית", ויש לשלם עליהם דמי ביטוח במרוכז פעמיים בשנה, בינואר וביולי.

תוכלו להשתמש בטופס המקוון לפתיחת תיק מעסיק לעובד במשק בית, באתר המוסד לביטוח לאומי, גם כדי להודיע שאתם מעסיקים מנקה וגם כדי לבצע תשלום. לשם כך עליכם להצטייד בפרטי העובד, לרבות שם מלא, מספר תעודת זהות ו/או דרכון, כתובת וטלפון.

שימו לב בטופס הזה יכולים להשתמש רק מי שיש להם מספר תעודת זהות, כלומר – אנשים פרטיים ולא ועדי בתים. אם מי שמעסיק את העובד הוא ועד בית או שאינכם רוצים לבצע את הרישום או התשלום דרך האתר, תוכלו להוריד טופס הודעה על העסקת עובד במשק בית, למלא את הפרטים ולשלוח לסניף הקרוב של הביטוח הלאומי. לכתובת שתספקו יישלח פנקס לתשלום דמי ביטוח, עם שני שוברים (כלומר, למשך שנה).

Comments

comments

4 comments

  • יואב וולף

    שלום
    עובדת פעם בשבועיים 5 שעות כל פעם 40 שקל שעה.
    זה נחשב? זה לא כל שבוע כפי שכתוב….
    בקיצור, צריך לשלם עליה ביטוח לאומי? אם כן כמה? ואיך?
    תודה, יואב

  • מערכת המקצוענים

    שלום יואב, להלן תשובתה של עו"ד יפית מנגל:

    מי שמעסיק עוזרת בית חייב בדיווח לביטוח הלאומי על העסקתה ובתשלום דמי ביטוח בגין השכר החודשי המשולם לה בפועל. יש למלא את פרטי העובדת בטופס פתיחת תיק לעובדים במשק בית, את הטופס ניתן להשיג באתר תשלומים של הביטוח הלאומי והמועד לדיווח הוא עד שבועיים מיום תחילת ההעסקה (איחור בפתיחת התיק בביטוח הלאומי או פיגור בתשלום דמי הביטוח עלול לגרור סנקציות כגון קנס ותשלום גבוה מהרגיל). אחוז דמי הביטוח 7.25% מהשכר החודשי המשולם בפועל ,( 5.25 % על חשבון המעסיק ו – 2% על חשבון העובדת). התשלום מבוצע 4 פעמים בשנה – אחת לרבעון.

  • שאלה-אני רוצה לשלם ביטוח לאומי למנקה אך היא לא מעוניינת. האם ניתן לשלם ללא פרטים כמו:שם מלא ותעודת זהות?

  • עידו ולדמן

    אהלן יפעת,
    זו תשובתו של עו"ד יקי רנד העוסק בדיני ביטוח:

    "אדם המעסיק עובד משק בית בביתו, צריך לפתוח תיק מעסיק של עובד במשק בית, ובמסגרתו עליו לציין את פרטיו ואת פרטיי העובד.
    דמי הביטוח משולמים בתדירות רבעונית, ובמועדים קבועים.
    התשלום צריך להתבצע גם עבור עובד זר ואפילו עבור עובד לא חוקי.
    במידה והעובד לא מוסר פרטיו, קיים קושי רב להסדיר את רישומו של העובד בביטוח לאומי, ומומלץ במקרה כזה לוותר על שירותיו ולתור אחר עובד אשר משתף פעולה. "

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *