אינסטלטורים ושבדיות

אין ספק שמדובר בלא פחות מצדק פואטי. אחרי שבשנות ה-70 הפכו תיירות שבדיות לאחד מענפי הייבוא החשובים שלנו, מגיעה ההזדמנות הגדולה שלנו לגמול טובה לעם הנפלא הזה ולייצא אליו אינסטלטורים כחול-לבן.

מאמר של סוכנות הידיעות AP, שפורסם לאחרונה תחת הכותרת "Europe Needs You", חושף נתונים חדשים על היקפה של תופעה שידועה מזה זמן: מחסור במדינות מערביות בבעלי מקצוע מיומנים בתחומי "כלכלה-ישנה".

קשה להאמין, אבל זה נכון: אם פעם כרטיס הכניסה האולטימטיבי למדינה מערבית היה מכתב מחברת הייטק שרוצה להעסיק אותך, אז היום מסתבר שיש יותר ויותר הזדמנויות לצבעים, טייחים וטכנאי מקררים.

אינסטלטור: שבדיה זקוקה לך!

המאמר של AP מביא כמה דוגמאות אנקדוטליות על הביקוש לבעלי מקצוע טובים במדינות אירופה. למשל: מסתבר שהולנד זקוקה לרוקחים, מסגרים, נגרים ונהגי משאיות; ספרד ואוסטריה צריכות מורי ג'ודו ומדריכי אירובי; שבדיה זקוקה לשפים, מפעילי מנוף, וכאמור – אינסטלטורים מלוא החופן.

במשך שנים רבות היה בעולם ביקוש בעיקר לשני סוגים של עובדים: בעלי מקצועות טכנולוגיים, כמו מהנדסים או מתכנתים, שהכשרתם ארוכה יחסית; ומן הצד השני, עובדים לא-מיומנים, משום שבמדינות מפותחות בהן יש ריבוי טבעי שלילי חסרות, פשוטו כמשמעו, ידיים עובדות.

העובדים הלא מיומנים גם עונים על הצורך – הבא נקרא לילד בשמו – בכוח עבודה זול. אבל בעלי מקצוע מוכרים דווקא עשויים להרוויח יפה, אפילו יותר מאנשים שכבר נמצאים בענף, בגלל הנסיבות של עודף הביקוש.

פרקטית: אינסטלטור ישראלי שיגיע לשבדיה, לא רק שימצא את עצמו במדינה עם הכי הרבה שבדיות, אלא גם עשוי להרוויח שכיר בתחום פי שלושה מאשר בישראל.

מגייסים בעלי מקצוע באמריקה

התופעה, כאמור, לא חדשה. סקר של חברת כוח-האדם הבינלאומית מנפאואר שפורסם בסוף 2008 חשף לראשונה סימנים לך שהמחסור בבעלי מקצוע כאלו הוא כלל עולמי.

הסקר התמקד בהשפעות על הכלכלה האמריקנית, אבל כלל 35 אלף נסקרים מכל העולם, והראה שהבעיה קיימת גם בארה"ב וגם בכלכלות מפותחות אחרות.

להזכיר, מדובר בתקופה שבה הכלכלה האמריקנית בדיוק נכנסה למיתון ושוק הנדל"ן בארה"ב התרסק. אירופה צפתה בחרדה והתכוננה לירידה חדה בהכנסות מייצוא ולמחנק אשראי. ובכל זאת, נכון לסוף 2008, בארה"ב וגם באירופה היה עודף ביקוש לשיפוצניקים ולצבעים.

ענף הייצוא החדש: אינסטלטורים

אין ספק שמדובר בלא פחות מצדק פואטי. אחרי שבשנות ה-70 הפכו תיירות שבדיות לאחד מענפי הייבוא החשובים שלנו, זו ללא ספק ההזדמנות שלנו לגמול טובה לעם הנפלא הזה ולייצא אליו אינסטלטורים.

יש בכך גם היגיון היסטורי, שהרי הכלי החשוב ביותר של כל אינסטלטור ישראלי הוא "מפתח שבדי". השם הזה שהוא כמעט ייחודי לישראל (באנגלית קוראים לו Monkey wrench ובספרד וגרמניה הוא ידוע בכלל "מפתח אנגלי), מעיד כנראה על הקשר הקסום שבין האינסטלטור הישראלי לנערה השבדית תכולת העין. יש לנו הרגשה שהוא עתיד לחדש ימיו כקדם, כבר בזמן הקרוב.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *