מדריך: קיץ ללא פרעושים

אם יש לכם חיית מחמד ורק המחשבה על הקיץ גורמת לכם להתחיל להתגרד, אז אולי הגיע הזמן שתלמדו להתגונן נכון מפני פרעושים. זה לא פשוט אבל זה בהחלט אפשרי.

פרעושים הם מטרד רציני. הם מציקים לחתול (או הכלב) וגם לבעליו, גורמים להם לגירויים בעור ולפעמים אף לדלקות ותגובות אלרגיות, וקשה (שלא לומר – מאד) להיפטר מהם.

פרעושים בבית. חתול בית מתגרד. תמונה: שוקי גלילי.

חתול בית מתגרד. כדי להדביר את הפרעושים לגמרי צריך לטפל גם בשטיח.

אם גם אתם מוצאים את עצמכם בכל קיץ במלחמות חורמה אינסופיות עם הטפיל הדביק הזה, שהולך וחוזר ותוקף שוב, עכשיו הוא הזמן הנכון להנחית עליו מכת מנע ולשלוח אותו לעזאזל. תגידו שאנחנו שלחנו אתכם.

הדברת פרעושים DIY

אם אתם חדשים בעסק ובמיוחד אם יש לכם גור, מומלץ לא לקחת סיכונים ולערב וטרינר. אבל אם אתם כבר מזהים את ההתגרדויות משנים קודמות, ומעדיפים לצמצם את הביקור הטראומטי אצל הוטרינר, אז זה בהחלט אפשרי.

בחנויות בעלי החיים ובכל מרפאה וטרינרית, אפשר לרכוש היום מגוון גדול של תכשירים נגד פרעושים. הם מגיעים בצורה של שמפו, קולר, ספריי לריסוס, או אמפולות, שהן הפתרון הכי פופולרי ולרוב גם הכי נוח במקרה של חתולים.

השימוש באמפולה פשוט: מטפטפים את הכמות הרצויה (לפי הוראות היצרן ו/או הוטרינר) באזור העורף, אליו החתול לא מסוגל להגיע. לא כל החתולים אוהבים את זה, אבל תרסיסים הם אוהבים אפילו פחות (לחתולים, במיוחד, ספריי הוא לא פתרון טוב – למרות שגם הרבה כלבים נלחצים כשמרססים אותם).

שני התכשירים הנפוצים בשוק הם פרונטליין ואדוואנטג'. בניגוד לשמועות ולספקולציות שניהם יעילים בשימוש נכון – אם כי לא בהכרח לאותם פרעושים.

מניעה וטיפול טבעי לפרעושים

בשנתיים האחרונות זוכים להצלחה הולכת וגוברת התכשירים הטבעיים של חברת "ערבה" הישראלית. אנחנו ניסינו אותם בהצלחה די מרשימה, להוציא העובדה שהחתולים הצחינו מקינמון (אחד ממרכיבי התכשיר) במשך שבועות. מצד שני – מחיר קטן לשלם.

MyFleaTrap. מלכודת לפרעושים.

MyFleaTrap. מלכודת לפרעושים. היצרן הישראלי טוען שהיא מסוגלת ללכוד עד עשרת-אלפים פרעושים.

פתרון נוסף שאינו כרוך בשימוש בחומרי הדברה הוא מסרק אלקטרוני, בדומה לזה המשמש לכינים אצל ילדים. פרקטית, סירוק יומיומי יסודי במסרק צפוף הוא השלמה מצוינת לכל טיפול בפרעושים (את הפרעושים שאוספים אפשר להשליך לקערה עם מי סבון אותם אפשר להדיח בשירותים).

בכל אופן, טיפול בפרעושים שנמצאים על בעל החיים בלבד לעולם לא מספיק. הפרעוש הבוגר נמצא על הפונדקאי שלו רק 5 אחוז מהזמן לערך. סטטיסטית, זה אומר שאם יש לכם 20 פרעושים על החתול בכל נקודת זמן, סביר להניח שישנם עוד 400 פרעושים שמסתובבים ברחבי הבית.

זה לפני שספרנו גלמים, ביצים וזחלים. מכיוון שחומרי הדברה לא חודרים לביצים טרם הבקיעה, לעיתים קרובות יש להשתמש בהם שוב ושוב, וזה הופך את כל העסק ליקר מאד ולא כל-כך בריא.

עוד מוצר ישראלי מעניין הוא MyFleaTrap, מלכודת ייעודית לפרעושים שלטענת היצרן מסוגלת ללכוד עד עשרת-אלפים פרעושים וכל זה תמורת 280 ש"ח בלבד. נראה מאד מבטיח, רק שאנחנו חוששים שכך יחשוב גם החתול. בכל אופן, אם אתם בעניין של מלכודות – הנה רעיון איך לעשות את זה פשוט ובחינם.

לתפוס את הפרעוש לא מוכן

שמתמודדים עם מתקפת פרעושים רצינית, לרוב קשה לעשות את זה ללא ביצוע של הדברה. כמובן, יש לעמוד על כך שההדברה תתבצע בחומרים שמתאימים לבעלי חיים ולפעול לפי הנחיות המדביר כדי להגן עליהם. כמובן, עדיף לא להגיע לשם.

כדי להיפטר מהפרעושים לגמרי יש לפגוע בהם בכל שלבי התפתחותם, ואת זה אפשר לעשות בכמה דרכים.

ראשית, באמצעות שאיבה, ניעור וחשיפה לשמש – שילוב שפוגע בפרעוש בכל שלבי חייו. יש לנער ולתלות בשמש לעיתים קרובות מצעים, שטיחים, וילונות וכו'. מדי פעם כדאי לכבס בהרתחה, או לפחות בטמפרטורה של 60 מעלות, כל מה שאפשר.

מומלץ להצטייד בשואב אבק חזק ולשאוב לעיתים קרובות מזרנים, ריפודים ושטיחים. כדאי להשתמש בשקיות חד-פעמיות לשואב או לרסס לתוך השקית אחרי השאיבה מעט K300, כדי להרוג את הפרעושים שנשארו בו.

למי שטיפת הרצפה כדאי להוסיף מדי פעם חומרים שנחשבים דוחי פרעושים – אקונומיקה, שמנים אתריים (שמן אקליפטוס או רוזמרין ושמנים של צמחים לימוניים נחשבים יעילים במיוחד). אזוב מצוי (זעתר), גם הוא צמח שהפרעושים מאד לא אוהבים ולא מזיק לגדל אותו בעציצים ובאדניות.

חשוב: לטפל גם בתולעים

בין שאר נזקיהם, הפרעושים גם מדביקים את החתולים בתולעים, שמזיקות לחתול ויכולות להדביק גם בני אדם.

בכל מקרה שבו החתול נדבק בפרעושים יש להניח שהוא סובל גם מתולעים ולהעניק לו טיפול בהקדם (למעשה, ההמלצה המקובלת היא לבצע "תילוע" מונע אחת לשישה חודשים, בכל מקרה).

אם אי אפשר לקחת אותו לוטרינר כדי לקבל זריקה, אפשר לבקר במרפאה וטרינרית ולהצטייד בכדורים אותם אפשר לפורר לתוך המזון (יחד עם הכדורים תוכלו לקבל הסבר על השימוש).

בתחום הטיפולים הטבעיים אין כאן יותר מדי אפשרויות. שימו לב: בהדרכת וטרינר בלבד ניתן לערבב עבור כלבים במזון מעט שום כתוש או במים, כי כמות מוגזמת של שום רעילה לכלבים, חומץ תפוחים או שמרי תסיסה. לחתולים קשה לערבב דברים באוכל וגם לא כל-כך כדאי כי הם רגישים מאד להרעלות.

בני אדם, לעומת זאת, מתמודדים יפה עם שום. אכילת מספר שיני שום ליום היא אמצעי יעיל מאד לחיסול תולעים וטפילים אחרים. אפשר לכתוש את השום ולאכול אותו כשהוא מעורבב עם יוגורט (למה שלא תכינו לעצמכם צזיקי טעים?) או פשוט לשתות אותו עם מים. זה אולי יעיב על יחסיכם עם כמה אנשים, אבל ללא ספק ישפר את יחסיכם עם חיות.

Comments

comments

26 comments

  • תודה.
    אצלי עונות הפרעושים הן באביב ובסתיו, כמו יתושים.

  • עקרונית, פרעושים יכולים להיות פעילים כל השנה בישראל. כשהטמפרטורה 18 מעלות או יותר הם צריכים לא יותר מכמה דקות ביום על הפונדקאי.

  • Pingback: שווה קריאה

  • Pingback: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

  • יש היום שואבי אבק שעושים את העבודה. שואבים טוב ומטפטפים קצת אדוונטג' לתוך השקית של השואב והפרעושים גמורים.

  • וטרינר תל אביבי

    רעיונות יפים ויצירתיים, אני עכשיו רץ לבדוק.
    תודה

  • מסרק לפרעודים????
    ניסיתי – לא מומלץ!!!!

    בניגוד לכינים – הפרעושים קופצים ולכן כל פרעוש מהמסרק מזנק לכוון אחר

  • יש לנו בעיה רצינית של פרעושים, יש לנו 3 חתולים בבית. אני מעוניינת לקנות את המכשיר של חברת ערבה. אשמח אם תוכלו להגיד לי איפה אפשר להשיג את המכשיר הזה.
    תודה מראש

  • מערכת המקצוענים

    היי סינטיה, אנחנו לא עוסקים בפרסום ומכירה של מוצרי צריכה, כך שאין לנו חנות מומלצת. תוכלי לחפש את המוצר שרצית במנועי החיפוש או להתייעץ עם בעל מקצוע. בהצלחה!

  • עיזרו לי….
    פרעושים תקפו את גינתנו….מה לעשות כאשר ההדברה אינה עובדת כראוי?
    אשמח לשמוע כל עצה.
    תודה

  • מערכת המקצוענים

    אהלן אליהו, יש כמה דברים שמומלץ לבחון:
    האם חומר ההדברה בו נעשה שימוש מתאים למזיקים מהם ניסית להיפטר?
    האם מקור הבעיה הוא הגינה, או אולי סביבה אחרת בה החתולים שלך מסתובבים במהלך היום?
    ההמלצה שלנו היא להזמין מדביר מוסמך שיבחן בעיניו המקצועיות את סוג המטרד, על מנת שיוכל להשתמש בטכניקה הטובה ביותר כדי להיפטר ממנו.
    חשוב לוודא שמדובר באדם בעל רשיון מדביר – בדוק האם הוא מופיע ברשימה של המשרד להגנת הסביבה ומה היא תקופת האחריות שתקבל ממנו.

    בהצלחה!

  • אל תתפתו לקנות את טיפות ה"סילבר" של זו ארץ זו – הם חנות שרואה רק את הכסף והתכשיר שלהם הרעיל לי את החתול ולא הועיל בסילוק הפרעושים.
    אל תכנסו לזו ארץ זו על כל סניפיהם.
    הם רשת שלא איכפת לה מהחיה שלכם.
    רק מהכסף.
    מוכרים תכשיר גרוע וזדוני שאינו מפורסם כלל באתר שלהם. וספק אם יש להם אישור למכור אותו.
    סכנת נפשות לכם ולחיה שלכם.
    אני ממליצה לקנות רק מווטרינרים. כך לא תשלמו לחינם.. ביוקר….

  • מערכת המקצוענים

    שלום סאני, אנחנו לא מכירים את החנות המדוברת או את התכשיר הספציפי עליו דיברת. בכלל מקרה זו דעתך האישית ואינה משקפת את עמדתנו

  • לגבי פרעושים ופשפשים, הכי פשוט לגשת לוטרינר עם החתול או הכלב, והוא יתן את התכשיר הכי טוב, זה מניסיוני שלי. החתולה שלי היתה נגועה בזה. הכי מומלץ לרסס את החצר ולהיעזר בבעל מקצוע במיוחד בקיץ. יש לי אמפולות מעולות לשימוש אחת לשלושה חודשים וזה מצוין

  • יוסי רובין

    האם יש משהו למרוח על הגוף

  • מערכת המקצוענים

    שלום יוסי, מומלץ להתייעץ עם רוקח או רופא משפחה בנושאים אלו

  • ההמלצה שלכם לתת שום לכלבים גובלת ברשלנות פושעת, גם אם הוספתם כסת"ח קטן בסוגריים בצד.

    שום (וגם בצל) רעיל לכלבים ולחתולים!! גם כמות קטנה יכולה לגרום לאנמיה בשל נזק חמצוני לכדוריות הדם האדומות. יכול להגיע לסיכון חיים לבעל החיים שלכם ובטח ובטח לנזק לארנק שלכם

    סתם על הדרך – עוד כמה דברים שממש ממש אסור לתת לכלבים וחתולים: שוקולד, ענבים וצימוקים, אבוקדו

  • מערכת המקצוענים

    שלום, כתבנו במפורש ששום יש לתת רק בהמלצת והדרכת וטרינר, שהוא הסמכות הרפואית היחידה, לאור רעילות החומר. יש לא מעט רעלים שגם אנחנו כבני אדם צורכים באופן יום יומי בכמות שאינה מסכנת אותנו, כמו למשל אגוז מוסקט, תרופות מסויימות וכיוצא באלו.

  • אינפורמציה חיונית למי שרוצה ללמוד על על חיסול פרעושים בקיץ ולשפר את בריאותם של חיות המחמד, חשוב ביותר, תודה.

  • שלום רב,

    אנחנו מגדלים בבית כלב לברדור כבן 8 ולפני כשנה אימצנו גור חתולים
    מאז אנו לא מצליחים להיפטר מפרעושים. ניסינו כל סוגי תשירים ללא הצלחה.
    שתי החיות ישנות עם ילדים במיטות ואני די מיואשת מהנושא.

  • היי הלנה,
    יתכן כי הסיבה שהטיפולים והתכשירים שניסית לא מצליחים להרחיק את הפרעושים לאורך זמן היא כי לא טיפלת גם בסביבה ובביצי הפרעושים. אמנם יש תכשירים המטפלים גם בביצים, בזחלים ובגלמים. חשוב לפעול לפי הוראות היצרן ולהקפיד על הטיפול. במקרה כפי שאת מתארת שבו הילדים ישנים עם חיות המחמד כדאי להיעזר במדביר מוסמך על מנת לפתור את הבעיה במהירות ויעילות.

  • יש לנו תינוקת בת חצי שנה ואנחנו מאוד רוצים להמנע מרסוס.
    בדירה הקודמת ריססנו פעמיים כנגד פרעושים עזר לשנה והם חזרו בקיץ, כמובן שעברנו דירה הפרעושים עברו גם לדירה החדשה.
    אני דייי מיואשת מהמצב עוקצים רק אותי על בסיס קבוע ואת בעלי לא עוקצים, האם יש דרך להפתר מהם ללא ריסוס הבית?
    יש לציין שיש לנו שני כלבים שחיים בחוץ ואני שמה להם אמפולה פעם בחודש (אדונטג') וזה לא עוזר..

  • עידו ולדמן

    אהלן מיטל, תוכלי למצוא כאן כמה עצות, בשאיפה שהפרעושים יעלמו לבלי שוב

  • עשיתי הדברה לפרעושים אבל לצערי הרב לא עזר בכלל והם חזרו.
    אני מציינת שאין לי חיות בבית
    ויש לי ילדים והם עוקצים אותם ואותי בכל הגוף דחוף מה אפשר לעשות?

  • מערכת המקצוענים

    היי בתיה,
    ייתכן כי הפרעושים הגיעו לביתך למשל בכך שילדיך שיחקו עם ילדים אחרים הנשאו פרעושים או שאלו 'טיפסו' עליהם בחצר, כלומר לא תמיד הפרעושים מגיעים אלינו ישירות מחיות מחמד.
    על מנת לבצע טיפול מלא כנגד פרעושים בביתך יש לבצע הדברה גם ברכב (יתכן כי הפרעושים נמצאים בריפוד), בשטיחים בבית, לאוורר היטב את ארונות הבגדים ולנקות ולסדר את החצר. כעקרון מדבירים נותנים 3 חודשי אחריות על עבודה כזו (הדברת פרעושים) כך שאם הבעיה חוזרת תוך זמן קצר יותר את בהחלט זכאית לביקור נוסף ולטיפול במסגרת העסקה הראשונית.

  • כתבה אינפורמטבית וכתובה באופן ברור.
    התרשמתי מהמענה שלכם לכל תגובה כמעט.
    עוזרת לאנשים גם 6 שנים לאחר כתיבתה.
    תודה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *