איך מנקים מכונת אספרסו ביתית

ניקיון זה דבר חשוב, כולם יודעים. אבל במקרה של מכונת אספרסו, הניקיון הוא חלק חשוב מהטעם ומרכיב חיוני באיכות הקפה. אז אם כבר השקעתם במכונת אספרסו ביתית, למה שלא תשמרו עליו – זה באמת לא מסובך מדי.

נוהגים לומר שטעם הקפה מורכב מ-20 אחוז פולים, 20 אחוז מכונה ו-60 אחוז שקשורים לאדם שמכין את הקפה. אנחנו לא יכולים להתחייב על האחוזים, אבל ברור שלא מספיק לקנות קפה איכותי ולהשתמש במכונת אספרסו מקצועית כדי שיתקבל קפה טוב באמת. יש כאן גם עניין של טכניקה.

מכונת אספרסו חייבת להיות נקייהחלק מהטכניקה, אם תרצו, קשור לניקוי ותחזוקה של מכונת האספרסו. שאריות קפה בעל טעם חרוך, אבנית בצנרת הפנימית או קצף חלב שהתייבש, הם ללא ספק אויביה של המכונה ושל טעם הקפה שלכם.

ניקוי שוטף של המכונה

ראשית, יש להקפיד לנקות את חלקי המכונה בין הכנות – בכל פעם שמסיימים להכין מנת אספרסו יש לרוקן ולנקות את הידית ו"הראש" משאריות קפה. אסור להשאיר את הידית מחוברת אחרי ההכנה אפילו קצת, כי אז אבקת הקפה נחרכת מהחום ומשאירה טעם רע. בכל מקרה, אחת לכמה הכנות יש לשטוף את החלקים במים ולנגב היטב.

את חלקי צינורית הקצפת החלב (ה"זרבובית") יש לנגב במטלית לחה אחרי כל הקצפה, אחרת היא מתלכלת וגם נסתמת. כשמסיימים להשתמש במכונה, כדאי לפרק את החלקים המתברגים – הצינורית, הידית וכו' – ולהשרות במים חמימים עם מעט נוזל לשטיפת כלים. שאריות לכלוך עיקשות אפשר לשפשף במברשת עדינה (תוכלו לקנות לשם כך מברשת שיניים קטנה לילדים).

את המכונה עצמה יש לנקות כשהיא קרה ומנותקת מהחשמל. לנקודות החיבור של הראש, שלעיתים קרובות נשארים בהם שאריות קפה, כדאי להעניק ניגוב ולעיתים אף ניקוי קל במברשת. ברוב המכונות ניתן להבריג החוצה את רשת הסינון של הראש כדי לנקות בנפרד. אפשר לנקות כמו את שאר החלקים, אך מדי זמן לא יזיק ניקוי מיוחד עם ממיס שומני קפה ייעודי.

את גוף המכונה אפשר לנקות עם סמרטוט רך ולח ובדרך-כלל לא צריך יותר. אם צריך יותר – היזהרו שלא להשתמש בחומרי ניקוי חריפים. מעט נוזל כלים מדולל במים אמור להספיק וגם אותו יש לנקות אחר-כך היטב מהמכונה.

איך נלחמים באבנית

האבנית היא אויבתן הגדולה של מכונות אספרסו באשר הן. היא לא רק מקלקלת את טעם הקפה ככל שעובר הזמן, אלא גם פוגעת בפעילות המכונה – סותמת פילטרים, צינוריות וכו'.

אפשר לצמצם משמעותית את הבעיה אם משתמשים במים מסוננים, וישנם פתרונות מיוחדים כמו מסנני מים עם פילטר חלקיקים מיקרוני או. ישנם אנשים שמשתמשים במכונת האספרסו שלהם במים מזוקקים או מערבים מים מזוקקים במים מינרליים.

אחת לכמה זמן, יש לבצע ניקוי תקופתי של האבנית מהחלקים הפנימיים של המכונה. ישנם חומרי ניקוי ייעודיים בצורת נוזל או טבליות, עם עלויות שנעות בין עשרות שקלים למאות שקלים בודדות. בכל אופן, בדרך-כלל אין בעיה להשתמש בחומרי הניקוי הטבעיים לאבנית: תמיסת מים עם מלח לימון או מעט חומץ מהול בהרבה מים. כדאי לקרוא את המלצות היצרן בנושא, כי בחלק מהמכונות אסור להשתמש בחומרים מסוימים.

כשהמכונה נקייה, הקפה יוצא מעולה

בהיעדר המלצה אחרת (ועל אחריותכם בלבד לצערי), אתם יכולים לעשות כמוני:

  1. לרוקן את המכונה ולהוסיף מים בכמות המקסימלית.
  2. להפעיל ולהמתין להתחממות המים ואז להוסיף כפית מלח לימון לכל חצי ליטר מים.
  3. להזרים מעט מים דרך המכונה, כך שכל הצנרת הפנימית בעצם תתמלא בתמיסה, ולהמתין 10 דקות.
  4. להזרים את שארית המים החוצה, ואז לחזור על התהליך עם מים נקיים.

 

Comments

comments

15 comments

  • שלום,
    1. איך מנקים את השומנים של הקפה? פיתרון חליפי לטבליות היקרות?
    2. אם יש מערכת אוסמוזה הפוכה בבית אז שימוש במים אלה אינו גורם לסתימת המכונה גם לאחר 8 שנים של שימוש רצוף. (פירקתי מכונה בת 8 שנים עקב תקלה אחרת והצנרת הייתה נקייה לגמרי ללא אף ניקוי אבנית כלל בכל 8 השנים)
    ארז

  • לממיסים הייעודיים לשומני קפה אין למרבה הצער תחליף. יש כל מיני "תרופות סבתא" אבל מי שהמכונה שלו יקרה לו לא ישחק עם העניין הזה.

  • שולח את זה לכל מכורי הקפה בכל הפורומים והפייסבוקים הרלוונטים.
    תודה

  • תודה צדיק.

  • סוף סוף פוסט נרמאלי על נושא מאוד חשוב( לי). אני מאוד אוהב קפה ויש לי מכונה די טובה, ועדיין יש לי בעיות ניקוי. ניסיתי את הטיפים שהוצגו כאן והם עזרו לי מאוד!!! תודה ושכן ירבו פוסטים מעניינים ויעילים.

  • מבין עניין

    לא מומלץ לנקות בחומץ או במלח לימון. אמנם מדובר בחומרים טבעיים אך אלו פוגעים בציפויים שונים של המתכות הקיימות במכונה. גם אם ברשותכם דוד מנחושת ישנם חלקים אחרים בשרשרת שאינם עמידים. ייתכן וחלקי מתכת יצטרפו לכוס האספרסו שלכם. לא נעים…

  • יש לי מכונת קפה סיאקו ממועדון הקפה ….
    צריך לנקות את יחידת החליטה וזה סיוט גדולללל
    גם יש למכונה הרבה מעצורים ורק יש לה שליש תפוקה כל יתר בפולים נזרקים!!!
    לא מומלץ…..

  • היה לי חמש שנים את הסט של רנצ'יליו והיום יש לי את הנובה סימבולי של אוסקר ולאורך כל החיים של המכונה אני משתמש במים אך ורק מבריטה אין אבנית אין סתימות שווה כל שקל

  • יש לי מכונה של ברוויל משתמש במים רתוחים,מקוררים,מסוננים דרך מטלית נקיה מאז אין אבנית לא צריך חומרי ניקוי כבר שלוש שנים…. מטליות צבעוניות לניגוב משטחי שיש….

  • יש לי מכונת DELONGNI יקרה. קיבלתי אותה כמתנה מחו"ל. נורית אבנית נדלה ואינני יודע באיזה חומר להשתמש. בהוראות רשום שלא בחומץ ומלח. אז במה?

  • עידו ולדמן

    אהלן פליקס,
    כאן תוכל למצוא הוראות באנגלית עבור דגם ספציפי של דלונגי (ואפשר למצוא באתר הוראות גם עבור דגמים נוספים.
    http://www.ehow.com/how_7569879_descale-instructions-delonghi-magnifica-3300.html

    כמו כן תוכל להתייעץ עם היבואן הרשמי בארץ (ניופאן):
    http://www.newpan.co.il/content/customer_service

  • חשוב לדעת שמכונה עם מחליף חום ( כמו האוסקר סימונלי לדוגמא) אסור בהחלט לנקות עם שום חומר כימי או חומץ או מלח לימון זה מקלל את המחליף חום. בריטה זה מעולה ואם יש בעיה צריך לפרק ולנקות ברמה של מעבדה.

  • 10 שנים עם מכונת SAECO ורק מים מה בריטא והכל נקי ולא צריך שום ניקיון של מערכת המים החמים
    ניקוי המכונה והידית-פילטר לשטוף אם מים ולייבשת זה חשוב שלא נצטבר אבנית (אפשר מדי פעם אם קצת חומץ-מלח לימון לחךקים חיצוניים בלבד)
    תהנו מאספרסו טוב, כל המכונות טובות זה עניין של נוחיות

  • אני משתמש במכות קפה LAVAZZA לאחרונה מצאתי בסופר בקבוק כתוב עליו הורדת אבנית שם הבקבוק DURGOL מילאתי מיכל המים עד חצי והוספתי רבע כוס מהנוזל הפעלתי המכונה עד להורדת מים לרגע והפסקתי קיבתי המכונה לרבע שעה לא תאמינו מה ירד כשהדלקתי המכונה נתתי להתחמם והפעלתי ירד כמות אבן לא מבוטלת הוצאתי מיכל המים ומילאתי אותו במים מי עדן והפעלתי שוב ונתתי להתחמם ושמתי הפעם כוס גדולה הפעלתי ומילאתי אותה כמה פעמים עד שמיכל המים של אחד וחצי ליטר נגמר מילאתי שוב והפעם שמתי קפסולה של LAVAZZA הקפה היה מעולה בטעם והריח שלו כל הפעולה לקחה חצי שעה והמכונה מוכנה לעוד שלוש שנים מכיר הבקבוק 15 שקל בלבד נשאר בו 750 מיליליטר לשימושים שונים פשוט ולענין

  • משה זוכמיר

    בריטה וכשהמכונה מודיעה על צורך בהסרת אבנית,מסיר אבנית למכונה של יעקבי,זינגזונט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *