איך להיפטר מהמזיקים בחצר ללא הדברה?

הדברה ביולוגית

החצר שלנו אמנם יפה ומרשימה מבחוץ, אבל בתוך תוכה מתקיימת מערכת אקולוגית שלמה שמורכבת ממזיקים, חרקים, צמחים טורפים, דבורים, יתושים, מכרסמים, פטריות וחיידקים ועוד ועוד. במקרה שאחד מהמזיקים הללו ממרר לכם את החיים, הפתרון הראשון שכנראה יצוץ לראשכם הוא הדברה כימית סטנדרטית שתשמיד לגמרי את הסורר.

אין שום דבר פסול בהדברה רגילה, היא נחשבת ליעילה למיגור המזיק התורן, אך צריך לקחת בחשבון שריסוס חומרים כימיים גם מביא עימו הרס פוטנציאלי של צמחים, עצים וחרקים שתורמים למערכת האקולוגית בדרך זו או אחרת. ובנקודה הרגישה הזו בדיוק נכנסת האלטרנטיבה – הדברה ביולוגית. מדובר בעצם בהתערבות יזומה של האדם במערכת האקולוגית במטרה להשיג שליטה על אוכלוסיית המזיק באמצעים אקולוגיים ובשיטות ביולוגיות.

הצורך בהדברה ביולוגית נובע מהרצון לצמצם את השפעת בני האדם כמה שיותר, בעיקר בתחום החקלאות בו נעשה שימוש בחומרי הדברה נגד מזיקים ומחלות, מה שמביא לפגיעה בסביבה. השיטות כוללות שימוש בדגי גמבוזיה עבור הדברת יתושים בבריכות דגים או פיזור פרומונים מלאכותיים כדי לבלבל את הזכרים של העשים.

מחתולים ועד פרת משה רבנו

אבל פה עולה השאלה, מה ניתן לעשות בחצר הביתית כדי למנוע ממזיקים להשתלט? ובכן, תתפלאו כמה אפשרויות עומדות לפניכם. כל אחת מהן יכולה לפתור לכם את הבעיה באופן מוחלט, לחסוך ביקור של מדביר ולשמור על הגינה שלכם פורחת ויפה.

למי שאוהב חתולים, דעו שמדובר באחד הטורפים היעילים ואחד הבולטים בהדברה ביולוגית. החתולים הם קוטלי חרקים מצוינים, מקור אוכל בריא עבורם, והם מגנים על הטריטוריה שלהם מפני מזיקים ומכרסמים. אופציה יעילה נוספת ופחות קונבנציונלית היא הצבת ארגזי קינון עבור תנשמות. מדובר במכונת הציד האולטימטיבית בלילה שניזונה בעיקר מחולדות ועכברים, אך גם מחרקים וזוחלים.

הזכרנו דגי גמבוזיה להדברת יתושים וביצי יתושים, זה מתאים לא רק לחקלאות אלא גם לבריכות נוי בחצר. ריסוס כימי עלול להרעיל את המים ולחסל את הצמחים מסביב לבריכה, ואז השמדת היתושים כבר לא תהיה הבעיה הכי גדולה שלכם.

חוץ מבעלי חיים, ניתן למנות גם שלל זנים של צמחים טורפים שניזונים אך ורק מחרקים. ארבעת הצמחים הנפוצים בישראל הם דיונאה, כדנית, שופרית וטללית. מומלץ להשקות אותם במים מזוקקים או מים המזגן (אסור לדשן), פעולה המדמה את הגשמים המאפיינים ביערות הגשם הטרופיים. למיטיבי לכת הסובלים ממזיקים ספציפיים בחצר ואינם מעוניינים בהדברה כימית, ניתן לגדל את אויבו של אותו חרק או כנימה. למשל, צרעת דיגליפוס היא צרעת טפילית בגודל 2 מ"מ שיעילה נגד כנימות עלה וזבוב המנהרות. פשוט מפזרים אותן בקרבת המזיקים והן עושות את שאר העבודה.

ניתן גם להשתמש באקריות נגד אקריות, מדובר בקבוצת פרוקי-רגליים זעירים המשתייכים למחלקת העכבישנים. קיימים כמעט 50 אלף סוגי אקריות וחלקן, כמו אקרית הקורים, מסוגלות לגרום לנזק אדיר לגידולי ירקות, עצי פרי ופרחים. אחת הדרכים להתמודד איתה היא שימוש באקרית סבירסקי שיעילה גם נגד כנימות עש הטבק, אקרית העיוותים ותריפסים. גם חיפושיות לוקחות חלק במאבק, למשל מושית קריפטולמוס (הלוא היא פרת משה רבנו) הנחשבת כטורפת יעילה נגד כנימות קמחיות.

Comments

comments

3 comments

  • אין בכתבה מענה לגינה הביתית. למשל, נמלים, נמלי אש, כנימות, אין תשובה קונקרטית. עשה כך ואל תעשה כך.

  • כתבה מצויינת ,המבהירה חד משמעית:
    הדברה זה מקצוע ש מקצוענים!
    ולכן מומלץ תמיד להיוועץ עם מדביר מוסמך ולא לחסוך את עלויותיו.
    תפקידיו של המדביר
    לנטר מזיקים
    לזהות סוג מזיקים
    להתאים שיטת. הדברה נכונה
    1.ביולוגית
    2.אקולוגית
    3.כימית
    ליעץ לפעולות מניעה
    Ipm הדברה

    ל

  • חומץ תפוחים בייתי ואלווורה,יעיל מאוד להדברה ביתית טבעית ולא מזיקה,,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *