העיקר שתפסו את החשמלאי מבני-ברק

חשמלאי העלים 9 מיליון שקלים? אולי זה קוריוז ששווה ידיעה בעיתון, אבל לא בטוח שזו הדרך לצמצם את היקף הכלכלה השחורה בישראל.

מבחינה עיתונאית, בסך-הכל מדובר בסיפור טוב. חרדי מבני-ברק, שהצהיר במשך השנים כי הוא מתקיים מהכנסה חודשית בהיקף של 1500 ש"ח בתוספת עזרה מגמ"חים, התגלה (לכאורה – הוא עדיין חשוד) כחשמלאי מצליח שהעלים הכנסות בהיקף כולל של 9 מיליון שקלים.

לא כל הכותרות היו מדויקות כמו זו של גלובס ("חשמלאי העלים הכנסות ב-9 מיליון שקל מ-1996"), ומרובן קשה היה להבין שהסכום המכובד מתייחס לכ-15 שנות פעילות. בכל אופן, גם כך, מדובר על הכנסה חודשית ממוצעת של למעלה מ-50 אלף שקלים, מה שממחיש שמדובר כנראה בקוריוז ולא במקרה שמייצג משהו – כמה חשמלאים, חרדים או חילונים, בכלל מרוויחים ככה?

הסיפור הזה אולי היה עובר לידינו, לולא הקמפיין שרשות המיסים מנהלת בימים אלה נגד העלמות מס של בעלי מקצוע ועסקים קטנים.

בטור "די להאשים את בעלי המקצוע", הסברנו את הבעיה שיש לנו עם הקמפיין הזה ועם הגישה הכללית של לאכוף במקומות בהם נוח יותר לעשות את זה. כי עם כל הכבוד הרב לכך שחשוב לשלם מיסים, ועדיף שאף אחד לא יעלים, הרי ברור שאינסטלטורים, טכנאים וחשמלאים הם גורם משני בכלכלה השחורה בישראל המוערכת בכ-200 מיליארד שקלים לשנה. גם אם כל בעלי המקצוע הללו היו מעלימים סכומים בהיקפים דומים לחשמלאי מבני-ברק, זה לא היה מסביר יותר מרבע לערך מהכלכלה השחורה.

זה גם לא נראה מקרה שמדובר בסיפור שגיבוריו הם חרדים. המגזר החרדי נחשב לבעייתי יותר מהבחינה הזו, כלומר שיעור האנשים בו שאינם מדווחים על הכנסות נחשב גדול יחסית. יכול להיות שפרסום הסיפור (מן הסתם, באמצעות הודעה לעיתונות שיצאה ממשרד הדוברות של רשות המיסים) נועד להעביר מסר מרתיע לציבור הזה ש"הוא נמצא על הכוונת".

אבל מותר גם לחשוד שמדובר בפופוליזם, והסמיכות לאירועים שממילא החריפו את הקרע שבין חרדים לחילונים תורמת לחשד הזה.

מהפרסומים השונים בעיתונות אפשר היה להבין שאורח חייו של החשמלאי לא תאם את דיווחיו, וכי רשות המיסים הגיעה אליו בעקבות "מידע מודיעיני" – כלומר הלשנה. אם הפרטים שפורסמו נכונים, אז קשה לרחם על החשמלאי הבני-ברקי, אבל גם קשה שלא לחוש חוסר נוחות עם הגישה והשיטה.

הכסף הגדול הרי לא נמצא שם – הוא נמצא בעבריינות הצווארון הלבן ובפשיעה המאורגנת ובענפים הרבה פחות סימפטיים מחשמלאות, כמו סחר בנשים, בסמים ובאיברים להשתלה. זה לא אומר שלא צריך לבדוק גם חשמלאים, אבל לא על זה כדאי לבנות את יחסי הציבור של רשות המיסים.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *