מה שלא סיפרו לכם על הממ"ד

רבע מתושבי ישראל לא ממוגנים כלל ולכ-40 אחוז יש, לפחות בתיאוריה, מקלט. אבל גם אם אתם משתייכים לשליש הנותר, ויש לכם ממ"ד, לא בטוח שאתם יכולים לישון בשקט.

"אולי זה האיום האיראני, אולי מאה אלף הטילים האחרים שמאיימים על ישראל מסביב – בזמן האחרון גדל הביקוש להוספת ממ"דים לדירות ישנות".

כך פותחת כתבה שפורסמה בשבוע שעבר באתר מאקו את ההסבר על בניית מרחבים מוגנים בשיטות של בנייה מתועשת או "מודולרית" כפי שמכנים אותה בכתבה. כלומר, הממ"ד מגיע כיחידה מוכנה שמתחברת למבנה מבחוץ, מה שהופך את פרוייקט הבנייה למהיר מאד והרבה פחות מלכלכך, גם אם לא בהכרח זול יותר.

כן או לא ביקוש מוגדל – על זה לא היינו מתחייבים. בכל אופן, מכיוון שלפי הפרסומים האחרונים ישנם קרוב לשני מיליון ישראלים שאין להם לא ממ"ד ולא מקלט, אפשר להניח שמתישהו – לפני או אחרי שהסוסים יברחו מהאורווה – יבנו כאן הרבה מרחבים מוגנים דירתיים.

לפי נתוני פיקוד העורף, רק בשליש מהבתים בישראל יש ממ"ד. לכ-40 אחוז מהישראלים יש, לפחות בתיאוריה, מקלט לברוח אליו. רבע מהישראלים לא ממוגנים כלל.

ארוכה הדרך לממ"ד

כמו כל תוספת בנייה, גם הוספה של ממ"ד חיצוני עשויה להביא איתה בעיות חדשות. אתר המקומונים mynet דיווח פעמיים בשבועיים האחרונים על בעיות שנתגלו בממ"דים שהוקמו בקיבוצי עוטף עזה ("הממ"דים דולפים" ו"הילד חנה כי הממ"ד דולף").

באור הנר וביד מרדכי מתלוננים על איכות הבנייה של הממ"דים ועל תוצאותיה. הטענה הנפוצה היא על חדירה של מי גשמים לתפר שבין המבנה לממ"ד החדש, שכמובן גורמת להתפשטות של רטיבות, עובש וכו'. במועצה האזורית טענו שהיו קשיים אובייקטיביים, היקף הבעיות לא גדול ושוקדים על תיקונן.

רק כדי להכניס את הדברים להקשר: הקמת הממ"דים בעוטף עזה נעשית במימון המדינה, אחרי שלפני שלוש וחצי שנים הוגש בג"ץ בנושא זה ואחרי מאבק ארוך מצד התושבים. וכמובן, גם אחרי המתנה ממושכת והרבה סבל.

בקיצור: אם אתם מתכננים לבנות ממ"ד בקרוב כדאי לקרוא ולהפנים. כמו כן, כדאי לכם לחפש ידיעות שפורסמו בתקשורת (היו כתריסר כאלה), על הקשיים הבירוקרטיים בהם נתקלים אנשים ברחבי הארץ כשהם מנסים לבנות ממ"ד.

האם אפשר לסמוך על הממ"דים?

גם אם התמזל מזלכם להיות בין אלו שגרים בדירה או בבית עם ממ"ד, אל תניחו כמובן מאליו שאתם מוגנים.

קובץ התקנות של פיקוד העורף כולל מפרט די ברור של המרחב המוגן, וקל לראות שממ"דים רבים בדירות שנבנו בשנים האחרונות לא עומדים בו, או עומדים באופן חלקי.

לדוגמא, עד מאי 2010 התקנות כללו הנחיות לבניית מערכת אוורור לממ"ד, אבל חייבו שהממ"ד התקני יכלול רק הכנה למערכת כזו. קבלנים ולעיתים גם בעלי דירות העדיפו לפעמים להסתפק בהכנה ולדחות את ההוצאה הנוספת, וכך בחלק מהבתים שנבנו עד שינוי התקנות עד היום אין מערכת אוורור מה שממילא לא מאפשר לבצע סגירה הרמטית של הממ"ד בשעת חירום.

וכמובן, ישנם ממ"דים שסתם לא נבנו לפי התקנים, כמיטב מסורת החאפר הישראלית. לצערנו, ניסינו אך התקשינו למצוא נתונים מוצקים על היקף הבעיה.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *