טרנד: דירות חדשות שעולות פחות מדירות יד-שנייה

מי מאתנו לא חולם "להוריד את הניילונים" מדירה חדשה, אבל הדירות החדשות הרי יקרות משמעותית מדירות יד-שנייה, לא? אהה! מסתבר שכבר לא.

"כשהקבלנים בלחץ: דירות מקבלן זולות מדירות יד שנייה", כך הכריזה כותרת של כתבה שפורסמה מוקדם יותר השבוע בעיתון הכלכלי גלובס.

כתב גלובס, אורי חודי, מדווח שעל רקע הלחץ למכור ומצב השוק המעורפל, ניתן למצוא ביותר ויותר מקרים דירות חדשות מקבלנים שעולות עשרות אלפי שקלים פחות מדירות יד-שנייה, באותה שכונה.

140 אלף דירות ריקות

140 אלף דירות ריקות, ודירות חדשות כבר עולות פחות.

מסתבר שהתופעה אינה מוגבלת לערי פריפריה או ישובים קטנים, אלא קיימת בכל הארץ לרבות בעיר תל-אביב. הכתבה כוללת, בין השאר, נתונים על דירות חדשות בפארק צמרת שמחירן נמוך בקרוב ל-10 אחוזים מדירות מאוכלסות.

הנתונים בכתבה מבוססים על סקר של מכון MNA מחקרי נדל"ן, שנערך באזורים שונים בארץ במהלך חודש מרץ. ד"ר אודי בר יוסף, מבעלי MNA, מפרט מספר סיבות למצב החריג הזה.

ראשית, דירות חדשות לעיתים קרובות נמכרות כשהן "על הנייר", כלומר בנייתן טרם הושלמה. בתנאי אי הוודאות השוררים בענף רבים מעדיפים דירות קיימות, שאפשר לראות.

שנית, ישנם קונים שמעדיפים דירות קיימות שנהנות מתשתיות ו"פיתוח" סביבן, על דירות חדשות במתחמים שאין להם עדיין פיתוח סביבתי ושירותים.

תופעה נוספת היא של דירות שנבנו על-ידי קבוצות רכישה ומעולם לא גרו בהן. דירות כאלו נמכרות כ"יד שנייה" למרות שבעצם הן דירות חדשות לכל דבר, וגם הן משפיעות על הסטטיסטיקה.

חשוב להוסיף שרוב הדירות שנמכרות בישראל (כ-80 אחוז) הן דירות יד שנייה, ובדירות אלו הצניחה בביקושים וירידות המחירים אינן חדות כמו בדירות החדשות.

אבל על רקע המגמה שמציג גלובס, והעובדה שישראלים אוהבים להיות אלה ש"מורידים את הניילונים", קשה לראות איך שוק הדירות מיד-שנייה יישאר אדיש, וכעת ברור שירידות המחירים צפויות להתפשט גם אליו.

ובינתיים: 140 אלף דירות ריקות ממתינות לאכלוס

בידיעה נוספת שפרסם גלובס, הוא מתייחס לנתוני הלמ"ס הקובעים כי ישנם בישראל לא פחות מ-140 אלף דירות ריקות.

נתונים אלה מתבססים על מידע מהעיריות והרשויות המקומיות על צריכת המים בדירות השונות, ועל ההנחה הסבירה כי דירה בה לא צורכים מים כלל היא דירה שאינה מאוכלסת. לפי הידיעה, כרבע מהדירות הריקות נמצאות בתל-אביב.

נתון קודם על קיום של 47 אלף דירות ריקות בלבד, התבסס על נתוני חברת החשמל (וההנחה שדירה שבה לא צורכים חשמל היא דירה ריקה). באופן טבעי, הנתון הזה לא הביא בחשבון שימוש בדירות לאחסון אנטנות סלולריות (כנראה תופעה נפוצה יותר ממה שניתן לחשוב) ואת העובדה שבדירות ריקות לעיתים יש מקרר או מכשיר חשמלי אחר שצורך חשמל גם כשהדירה לא מאוכלסת.

עם החלטת הממשלה מוקדם יותר החודש, לחייב בעלי דירות ריקות בדמי ארנונה כפולים, ההערכות הן כי חלק גדול מהדירות הריקות יחזרו בשנים הקרובות לשוק ויתרמו להגדלה משמעותית של היצע הדירות.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *