מה קורה ונשאר חוב גדול בחשבון הועד

שאלה: אנחנו רוצים לעשות שיפוץ בגובה 130000 שח,
מה קורה במקרה וצ'קים חוזרים ובקופת הועד אין כסף ? איזו אחריות חלה על חותמי השקים?
האם יש הגנה על החותמים מטעם הועד?

תודה רבה (עליזה)

תשובה:  עו"ד גיא יקותיאל משיב: "מרבית ועדי הבתים בישראל, אשר תפקידם לתחזק ולנהל את הרכוש המשותף, עודם ועדי בתים שחבריהם פועלים בהתנדבות מלאה, נבחרים מדי שנה באסיפת הדיירים ותורמים מזמנם לטובת הבית ודייריו.

עם זאת, התנדבות אין פירושה העדר אחריות. ועד בית (או ככינויו בחוק המקרקעין "נציגות הבית המשותף") הינו גוף  בעל אישיות משפטית נפרדת, בדומה לתאגיד או עמותה המשמש מורשה של כל בעלי הדירות בכל ענין הנוגע להחזקתו התקינה ולניהולו של הבית המשותף, ובעניינים אלה הינו זכאי להתקשר בחוזים ולהיות צד בכל הליך משפטי בשם כל בעלי הדירות, לרבות התחייבות בהמחאות. בהתאם לכך, ועד בית הינו גוף משפטי שניתן לתבוע אותו עצמאית, כגוף.

עם זאת, היותו של הועד גם אישיות משפטית נפרדת אינה מהווה מחסום לתביעה אישית. תביעות אישיות כלפי חברי הועד מתקיימות בעיקר במקרים חריגים, כגון בגין פעולה בזדון או אף ברשלנות בנסיבות מחמירות. להיבט האחריות האישית במקרי קיצון יש גם השלכות במסגרת המשפט הפלילי.

במקרים מסוימים לא רק חברי הועד עלולים לשאת באחריות לתביעות כלפי הוועד. גם בעלי הדירות, בהיותם בעלים במשותף של הרכוש המשותף, עלולים לשאת באחריות כזו. ישנם מקרים בהם חברי הועד, מכוח תפקידם, יישאו באחריות מוגברת. כל מקרה ייבחן לגופו, לפי נסיבותיו. אולם ככלל, תביעה אישית היא החריג ותביעה נגד הועד כאישיות משפטית נפרדת הינו המקרה הרגיל.

חלק מהסיכון כלפי הוועד ואנשיו ניתן וחשוב לבטח באמצעות ביטוח צד ג' – ביטוח אחריות אישית לחברי ועד."

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *