החזר ועד הבית – יש דבר כזה?

שאלה: אני דייר בבניין 14 שנה מאז שהבניין נבנה – סה"כ 10 דיירים בבניין. מכרתי את דירתי ואני עוזב את הבניין ב 1/5. בקופת ועד הבניין יש 10000 ₪ בזכות.

האם נכונה טענתי כי צריך לזכות אותי ב 1000 ₪ והדייר החדש שקנה ממני את הבית ישלם לוועד 1000 ₪ ? לחילופין האם אני יכול לא לשלם ועד בית בגובה 1000 ש"ח? (רונן)

תשובה: עו"ד נתנאל סלע משיב: "סעיף 58 (א) לחוק המקרקעין: 'בעל דירה חייב להשתתף בהוצאות הדרושות להחזקתו התקינה ולניהולו של הרכוש המשותף ולהבטחת השירותים המחוייבים על פי דין או המקובלים על פי הנוהג, לפי יחס שטח רצפת דירתו אל שטח הרצפה של כל הדירות שבבית המשותף, זולת אם נקבע בתקנון שיעור השתתפות אחר'.

אנו רואים כי על פי לשון החוק, בעל דירה אינו צריך לשלם מעבר לחלקו הממשי בהוצאות. אולם בפסיקה שהתפתחה נמצא כי,  לא ניתן להתחשבן בשנת כספים שוטפת עם בעל דירה בגין כל הוצאה והוצאה.

אין פסיקה ברורה בנושא, אולם לעניות דעתי המצב הוא כדלהלן:

כאשר הוחלט באסיפת דיירים על שיעור דמי הועד החודשי, חובת התשלום היא מלאה גם לגבי דייר שבמועד כלשהו מוכר דירתו – אין הוא זכאי להחזר כספי במקרה של יתרת זכות בחשבון נכון ליום מכירת הדירה. אין חשיבות כלל אם באותה עת ניצל הועד את מלוא הכסף שבקופה או טרם עשה כן.

הדרך לקבל החזר כספים היא לכנס אסיפת דיירים ולקבל החלטה לפיה כל יתרת הזכות הקיימת מוחזרת לדיירים לפי חלקם היחסי.

כמובן שבסכסוך דיירים הנוגע לניהול הבית המשותף יש באפשרותו של הדייר לפנות למפקח על רישום המקרקעין ולקבל פסק דין.

הצעתי הפרקטית במקרה שכזה היא, להסכים עם הקונה הרלוונטי על כך שהמוכר שילם תשלום שחבותו חלה על הקונה, ולקזז סכום זה ממחיר הדירה

"

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *