התקנת מערכות גילוי אש בבית ובמשרד

התקנת מערכת כיבוי אש

האם כל בית עסק חייב להתקין מערכת גילוי אש על פי חוק? ומה לגבי בתים פרטיים? ומה זה בכלל מערכת לגילוי וכיבוי אש? כל התשובות בכתבה הבאה

מערכות גילוי וכיבוי אש – מה זה אומר?

בכל בניין משרדים או מגורים באשר הם, מותקנות מערכות לגילוי עשן וכיבוי אש.  מערכת לגילוי אש בבית או במשרד היא אחת ממערכות המיגון שמותקנות בבתים על פי צורך ובבנייני משרדים על פי חוק. מערכות אלו הן למעשה הנפוצות ביותר, ורק לאחר שיותקנו המערכות לגילוי וכיבוי האש יותקנו שאר המערכות אזעקה והמיגון השונות.

המערכות  שמטרתן להתריע בעת שריפה, מאפשרות ליושבי הבית או הבניין או לקוחות בית העסק, מילוט מהיר מאזור האש, טרם פריצתו בשאר החדרים וכן נותן זמן להזמין שירותי כיבוי אש. נוסף לכך, המערכות לכיבוי אש נועדו לסייע בצמצום נזקי השריפה, וזאת בעזרת מערכת הספרינקלרים שזיהתה את השריפה בעזרת אמפולה מיוחדת המותקנת בפיית הספרינקלר ועם עליית הטמפרטורה במבנה מעל ל 70 מעלות צלסיוס, נשברת ומאפשרת למים שבמערכת הספרינקלרים לצאת בזרם חזק המייצר רדיוס כיסוי רחב המדכא את האש במבנה. כבעל עסק או בעל בית חשוב שתדע כי כל סוגי מערכות גילוי האש המודרניות שבשוק כוללות רכיב של חייגן אוטומטי.

זהו תוסף ייחודי שתפקידו להתקשר לטלפונים שהוגדרו מראש במערכת. בחלק מהמקרים, התקן הישראלי 1220 מחייב שהחייגן יתקשר ויזמין באופן מידי את שירותי כיבוי האש וההצלה הקרובים ביותר לאזור, תוך מתן נ.צ מדויק לכבאים. במקרים אחרים מספיק שהחיגן יתקשר לבעל העסק או לבעל הבית והם  (אתם במקרה זה) תחליטו מה ברצונכם לעשות עם המידע.

התקנת המערכות נעשות בהתאם להוראות תקן ישראלי 1220, כך שיהיו גלאי עשן בכל מקום בו התקן קובע כי נדרשת מערכת לגילוי אש ועשן. ההתקנה מבוצעת ע"י מתקין מוסמך של מערכות גילוי אש. לאחר ההתקנה מגיע נציג של מכון התקנים הישראלי, עורך בדיקה למערכת בסיומה ניתנת לבעל העסק או הבית תעודה חתומה על תקינות המערכת וכשירותה.

רכיבים נוספים במערכת הגילוי וכיבוי אש

בנוסף לכך שבכל מערכת שהיא מותקן רכיב גלאי עשן, קיימים עוד שני רכיבים נוספים, חשובים לא פחות:

הרכזת – הרכזת הינה רכיב אלקטרוני אשר אחראי על קבלת המידע מהגלאים השונים המפוזרים בבניין ומפעיל את מערכות ההתרעה בזמן אמת.

אמצעי ההתרעה – אמצעי ההתרעה הוא רכיב ייחודי אשר יופעל בכל המערכות המפוזרות במבנה לאחר קבלת "הפקודה" מהרכזת. אמצעי ההתרעה שונים ומגוונים כמו למשל: אזעקה בעזרת צפירה או כריזה, נורות סימון אדומות וצהובות ובטכנולוגיה העכשווית ישנם גם חייגנים אוטומטיים לשירות מכבאי האש הנמצאים באזור.

בנוסף לאמצעי ההתרעה השונים, התקן מחייב עסקים שונים כמו גם בתי מגורים העשויים מחומרים דליקים, להתקין ציוד כיבוי אש כגון מטפים, ארונות כיבוי אש עם גלגלונים וכו'.

האם כל בית עסק חייב להתקין מערכת לגילוי וכיבוי אש?

התשובה פשוטה, כן! כל עסק, מפעל או משרד מחויבים על פי חוק בהתקנת מערכות לגילוי וכיבוי אש תקינות ואיכותיות, בעיקר בעסקים בהם הציוד דליק יותר או שמקומות בהם משתמשים באש, כמו למשל: חנויות בגדים ונעליים, מחסני עצים, מסעדות וכו'.

עסק שימצא ללא מערכת כזו עלול לקבל קנסות כבדים וכן למנוע ממנו לפתוח את המקום לציבור ואפילו לעובדיו.

אחת למספר חודשים על בית העסק לבצע בדיקה של המערכת ע"י בעל מקצוע שהוסמך לבצע בדיקות כגון אלה. בית עסק שלא מחזיק אישור לתקינות מערכת לגילוי אש המותקנת בשטחו, לא יחודש לו רשיון העסק והוא עלול למצוא את עצמו מוזמן לבית המשפט.

האם בית פרטי מחויב בהתקנה דומה?

כאן התשובה היא לא! אומנם שירותי כיבוי ההצלה ממליצים בכל תוקף להתקין מערכות גילוי וכיבוי אש באזורים המרכזיים בבית וכן במטבח, שם נמצא התנור.

אין זו חובה על פי חוק, אבל תמיד מומלץ שיהיה לכם אחד כזה בבית.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *