האם קמפיין המחזור הרס את המרחב העירוני?

אשפתונים

עודף הקמפיינים הירוקים שצברו תאוצה בשנים האחרונות אכן העלו את המודעות לנושאים כמו מחזור בקבוקים והפרדת פסולת, אבל ברוב שעות היום אין לאנשים שליטה או אפשרות לדעת מה קורה עם הזבל שלהם.

קמפיינים של תאגידי מחזור, קמפיינים של המשרד לאיכות הסביבה, קק"ל ועוד רבים אחרים, העלו בשנים האחרונות את המודעות לשמירה על הסביבה. תופעה גוברת היא ה"שיימינג" שנעשה לאלו הנתפסים מלכלכים את הסביבה וישנה קריאה גוברת להעניש בחומרה את האזרחים הללו. אבל "לא כל מה שנוצץ זהב", תמונת המצב כיום היא שישנה אכן התקדמות משמעותית לנוכח הקמפיינים האחרונים, אך הם אינם מציעים פתרון מעשי לעובדה כי אנחנו מבלים את רוב שעות היום בעבודה ושם אין לנו שליטה או בכלל אפשרות לדעת לאן הזבל שלנו נשפך.

מעבר לכך ניתן לומר שבגלל חוסר ההתייחסות באמצעי התקשורת לאשפה במרחב העירוני התעשייתי, נוצר מצב של זילות של המרחב עד כדי הפיכתו לשטח הפקר של לכלוך. במילים אחרות הכוונה היא לכך שבעקבות הקמפיינים כולנו יודעים שאסור לזרוק בקבוקים לפח הרגיל, כולנו מפרידים פסולת ביתית וכולנו שומרים על החי והצומח, אבל מה עם הזבל שנערם במרכזי הערים, במסעדות, במשרדים ובכלל במרחב העירוני התעשייתי הסואן? שני פתרונות אפשריים:

גירויים עיצוביים, פתרונות תעשייתיים

כמה פעמים קרה לכם שרציתם לשבת על ספסל ברחוב, לעשן סיגריה, לאכול ארטיק או סתם לתפוס פינה בצל, כנראה שיותר מפעם אחת. עכשיו חשבו על כמות הפעמים שלא רציתם להתיישב על ספסל כזה כי בסמוך לו היה אשפתון (שמו המקצועי של הפח העירוני) שעולה גדותיו וניחוחות וחרקים עולים ממנו, שוב, כנראה שיותר מפעם אחת. המצב הזה בו אנשים לא רוצים להיות בקרבת הפח או אפילו לא לקלוע אליו משהו מרחוק, פשוט גורם לנו במקרה הטוב להניח את הפסולת שלנו בצד מתוך אמונה שמישהו יבוא וירים את הכול, במקרה הגרוע אנחנו פשוט זורקים את הפסולת הצידה בזמן הליכה (כי לא נעים לשבת בשום מקום).

פתרון אפקטיבי יכול לנבוע מתוך החלטה עירונית ותקציבים ממשלתיים לבנייה והקמה של אשפתונים מעוצבים במרחב העירוני, אלו יאפשרו ישיבה על ספסלים או פינות ישיבה בצמוד אליהם, יהיו מספיק מושכים כדי שנוכל בכלל להתקרב אליהם ללא חשש שמשהו ישפך או יקפוץ עלינו מלמטה.

אכיפה משמעותית

חובה על הרשות העירונית והמשטרה להגביר את האכיפה במקומות כמו מרכזי תעשייה והיי טק. מקומות אלו בדרך כלל משכירים את שירותם של חברות אחזקה כדי לטפל בכל נושא הניקיון אצלם במשרד ולכן אין לעובדים ידיעה ונגיעה איך ולאן הפסולת שלהם נזרקת בסוף כל יום.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *