תוחלת החיים של רהיטים להרכבה עצמית

בעשור האחרון הפכו הרהיטים להרכבה עצמית ללהיט אמיתי. הם זולים, קל להוביל אותם הביתה, וכיף לחבר את החלקים יחד ולהרגיש ש"עשינו זאת בעצמנו". למרבה הצער, יש לעסק הזה גם צד שני: תוחלת החיים הקצרה של רהיטים כאלה.

קשה לי לספור כמה רהיטים הרכבתי במשך השנים. היו, לפני הכל, מדפי הספרים – בדרך-כלל מדפים מעץ טבעי, שנקנו ב-ACE או הום סנטר והורכבו בין רגע, במספר גדל והולך עם כל התפתחות של הספרייה שלי.

חלק מהם עברו איתי שלוש ואפילו ארבע דירות, עד שהתפרקו לגמרי. אחדים, שרדו עוד שנה או שנתיים בזכות "דיבלים" שהצמידו אותם לקיר או תמיכה בעזרת מוטות ברזל דקים שהברגתי אליהם. זה עובד, אבל לא לנצח.

היו גם כמה ארונות בגדים. אחד, של רהיטי ברג, שסחבתי איתי מבית הוריי. הוא היה עשוי מסיבית מצופה מלמין, ואחרי שפורק והורכב פעם אחת כבר נראה שאין טעם לחזור על התעלול פעם נוספת.

אחר, נקנה באופיס דיפו, וננטש אחר כבוד כשעזבתי את הדירה השכורה בה השתמשתי בו. לא זוכר מאיפה הוא הגיע, אבל בשילוב עם הרצפה השוקעת ולמרות כל התמיכות וההגבהות, הוא היה סיוט לאורך כל הדרך.

רהיטים דו-פעמיים

ישנו, כמובן, גם שולחן העבודה המפואר שלי, שקנתה לי זוגתי לאחד מימי ההולדת. הוא היה יציב מאד במשך שנתיים ואז עברנו דירה. אחרי שעברנו והרכבנו, התברר שהוא מתנדנד. לכן, כשהרכבתי אותו חזרה הוספתי קצת דבק לחיבורים, ומה שזה אומר באופן מעשי הוא שהשולחן האהוב הזה יסיים את חייו בדירה הזו – ספק עם ישרוד פירוק, הרכבה והדבקה נוספים.

מנסיוני, זה בדרך-כלל מה שקורה. רהיטים להרכבה עצמית אפשר לפרק ולהרכיב פעם, מקסימום פעמיים, לפני שהם הופכים רעועים או מתחילים להתפורר.

נראה שיש שיפור מסויים במוצרים האלה לאורך השנים, ובעיקר ישנן תוצאות טובות יותר כשמתאמצים מלכתחילה לרכוש מוצר קצת יותר איכותי.

בכל אופן, בשלב בחיים בו אתה עובר דירה פעם בשנה-שנתיים, אתה ממילא לא תלך על מדפי הסנדוויץ' או העץ-המלא שעולים 300 ש"ח, אלא על הסט הזול שנמכר במבצע ב-99 ש"ח, ועשוי קורות שנדמות בדיעבד פריכות כמו כנפי בלזה של טיסן.

תוחלת החיים של רהיטים

אני לא מומחה לרהיטים, אבל הניסיון של 15 השנים האחרונות לימד אותי שלכל רהיט יש את תוחלת החיים שלו.

מצד אחד, יש לי רהיטים בודדים שקיבלתי כירושה כזו או אחרת, מבני משפחה שהמשיכו לעולם טוב יותר או פשוט למערכת רהיטים חדשה ויפה יותר, יבדלו לחיים ארוכים. חלק מהרהיטים האלה, הם בני 20 ו-30 שנה ונראה שכוחם עוד במתניהם.

מצד שני, כמו שאפשר להבין, ישנם רהיטים זולים שתוחלת חייהם נמדדת במקרה הטוב במעברי דירה – וכך צריך לתפוס אותם, כנראה. במילים אחרות: אם נכנסתם לדירה חדשה ואתם קונים ריהוט חדש, כדאי להביא בחשבון מראש גם את היום שבו תצאו מהדירה.

למשל: אם יש לכם חוזה שכירות לשנה על הדירה, ואתם עומדים לקנות מערכת מדפי עץ זולה מאד, כדאי לחשוב גם על ההוצאה כעל סוג של "שכירות".

בסך-הכל זה נכון גם לקניית נעליים. יש נעליים ששורדות חמש שנים ויותר ועולות 700 ש"ח ויש נעליים שעולות רק 150 ש"ח אבל לא ישרדו יותר משנה-שנתיים. וזו רק דוגמא.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *