מזגן, תנור או רדיאטור: איך חוסכים בחימום הבית בחורף?

כל אחד מעדיף לחמם את הבית בדרך אחרת: מהבחירות הסטנדרטיות כמו מזגן, רדיאטור ותנורי ספירלה ועד תנורים גדולים שפועלים על גז, נפט וסולר, עם ארובה או בלי ארובה.

אז אפשר להתווכח לגבי יעילות החימום של כל מכשיר או תנור, זו באמת העדפה אישית כאמור, אבל חשוב גם להתייחס להיבט הכלכלי – צריכת האנרגיה שמתבטאת כמובן בחשבון החשמל או הגז.

לפני שנסקור ספציפית את צריכת החשמל של אמצעי החימום השונים, חשוב לחלק אותם לשתי קטגוריות: עם תרמוסטט ובלי תרמוסטט. ברגע שהמזגן או הרדיאטור מגיע לטמפרטורה הרצויה, התרמוסטט מפסיק את פעולתו וכך צריכת החשמל יורדת. זה לא המקרה בקמינים גדולים או תנורי ספירלה או אינפרא אדום שפועלים באופן רציף.

מזגן וכל היתר

ואחרי כל ההקדמה הזו, התוצאות נותרות חד-משמעיות שנה אחר שנה: המזגן הוא אמצעי החימום החסכוני ביותר בחורף והוא כולל כמובן מכשירים שמופעלים על חשמל, גז, נפט וסולר. יותר מכך, הפער בין המזגן לאמצעי חימום אחרים הוא עצום ועומד על כשליש מעלות הבא אחריו ברשימה.

עם זאת, חשוב לזכור שיעילות צריכת האנרגיה של המזגן תלויה בדירוג האנרגטי שלו (מומלץ שיהיה A או B), האם הוא ישן או לא והאם רמת התחזוקה שלו גבוהה. צריך להזכיר שהמזגן, בניגוד לאמצעי חימום אחרים, עובד קשה גם בקיץ והסיכוי שיישחק גבוה יותר.

מבחינת צריכת החשמל, מפזר החום נחשב לחסכוני ביותר אחרי המזגן. מצד שני, זה לא ריאלי לחמם בית פרטי או דירה גדולה עם כמה מפזרי חום וכמו המזגן, יש להם נטייה לייבש וליצור תחושת מחנק באוויר. בכל מקרה, מפזר החום אינו נחשב לבטיחותי ויעיל ומתאים יותר לחדרים קטנים.

כשיורדים ברשימה, ניתן למצוא אמצעי חימום כמו רדיאטור, תנור ספירלה או קונווקטור (תנור מוליך חום) – לכולם צריכת חשמל דומה יחסית כשאלה מביניהם המצוידים בתרמוסטט מחזיקים ביתרון לא מבוטל. מתחתיהם, עם צריכת אנרגיה גבוהה הרבה יותר, ניתן למצוא תנורי גז, תנורי נפט, תנורי סולר, הסקה מרכזית וחימום תת-רצפתי.

כמובן שיש היבטים רבים בבחירת אמצעי חימום לחורף, כמו יעילות החימום בבית, מחיר המכשיר והתקנתו, בטיחות ושילוב המכשיר בעיצוב הבית, אך בדבר אחד אפשר להיות בטוחים: אם אתם רוצים לחסוך כסף ולא לקבל חשבון חשמל או גז מנופח – המזגן הוא הבחירה הנכונה עבורך.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *