סוגי זכוכית – מה ההבדל ביניהם ומתי לבחור בכל אחד

זגג

כשאנחנו חושבים על זכוכית, אנחנו נוטים לחשוב שמדובר בחומר אחיד. אבל בעולם הזיגוג, ישנם סוגים רבים של זכוכית המיועדים לשימושים שונים. הבחירה בסוג הזכוכית הנכון חשובה כדי להתאים את הזיגוג לייעוד שלו ולהבטיח ביצועים מיטביים לאורך זמן. בפוסט הזה נסקור את הסוגים הנפוצים וההבדלים העיקריים ביניהם.

זכוכית רגילה

זכוכית רגילה, הידועה גם כזכוכית "צפה", היא הסוג הנפוץ והזול ביותר של זכוכית לזיגוג. היא עשויה מחול סיליקה ומרכיבים אחרים הממותכים ביחד, ויוצרת זכוכית שקופה וחלקה. זכוכית רגילה משמשת בדרך כלל לחלונות בתים, מרפסות, וישומי זיגוג שאינם דורשים חוסן, בידוד או הגנה מיוחדים. יתרונה הגדול של זכוכית רגילה הוא המחיר הנמוך יחסית, מה שהופך אותה לאפשרות הכלכלית ביותר לרוב סוגי הזיגוג. חסרונה המרכזי הוא שהיא פגיעה יותר בהשוואה לזכויות מחוזקות, וכן מסננת פחות קרינת UV ומבודדת פחות בהשוואה לסוגים אחרים. אם כי, ניתן לשדרג זכוכית רגילה עם ציפויים שונים כדי לשפר תכונות מסוימות.

זכוכית מחוסמת UV

זכוכית מחוסמת UV, הידועה גם כזכוכית "מפולאריז", היא זכוכית רגילה שעברה תהליך תעשייתי מיוחד שבו היא מצופה בחומר דקיק החוסם ביעילות גבוהה את הקרינה בתחום העל-סגול (UV). ציפוי זה מונע נזקים אפשריים לריהוט, וילונות, שטיחים ועצמים אחרים בבית שעלולים להיפגע מחשיפה ממושכת לקרינת השמש. כמו כן, הציפוי מפחית באופן משמעותי את כמות קרני ה-UV שחודרות דרך הזכוכית ונקלטות בעור, מה שתורם להגנה על הבריאות. בנוסף, הציפוי גם מוריד את רמת החימום של הזכוכית בימי קיץ חמים מאוד. לכן, זכוכית מפולאריז היא בחירה טובה במיוחד לחדרי שינה, חדרי ילדים, סלונים ומשרדים שזוכים לחשיפת שמש ישירה. 

זכוכית ביטחון/מחוזקת

זכוכית ביטחון, הנקראת לעיתים גם זכוכית מחוסמת, היא זכוכית עבה וחזקה במיוחד שמיוצרת עם תהליכי עיבוד וחיזוק מותאמים כדי להגדיל מאוד את עמידותה בפני פגיעות, מכות וניסיונות ונדליזם. עוביים של לוחות זכוכית הביטחון יכול לנוע בין 6-19 מ"מ, בהשוואה ל-2-6 מ"מ של זכוכית רגילה. הדבר מקנה להם חוזק רב מאוד כנגד שבירה או חדירת גופים. זכוכית ביטחון מתאימה במיוחד לשימוש בדלתות כניסה לבתים ועסקים, חלונות בקומת הקרקע, קירות מסך, גגות זכוכית, וכד'. בזכות העמידות הגבוהה שלה, היא מונעת באופן יעיל פריצות וגניבות.

זכוכית מבודדת

זכוכית מבודדת, הידועה גם כזכוכית "Low-E" או זכוכית עם "טכנולוגיית Low-Emissivity" היא זכוכית שעוברת תהליך תעשייתי מיוחד שבו היא מצופה בשכבה דקיקה של מתכת (לרוב אבץ או כסף), אשר יוצרת משטח בעל שיעור פליטת חום (Emissivity) נמוך. שכבת Low-E זו משפרת בצורה משמעותית את הבידוד התרמי של הזכוכית ושומרת טוב יותר על הטמפרטורה הרצויה בתוך הבית או המבנה. זכוכית מבודדת Low-E מונעת בצורה יעילה העברת חום החוצה בחורף וחום פנימה בקיץ. לזכוכית מבודדת Low-E ערך מעבר חום (U-Value) נמוך בהרבה מזכוכית רגילה. לכן, היא מתאימה במיוחד לשימוש באזורים עם מזג אוויר קיצוני – חורפים קרים או קיצים חמים מאוד. השימוש בזכוכית מבודדת יכול להביא לחיסכון משמעותי בהוצאות החימום והקירור של הבית או המשרד לאורך שנים.

זכוכית כפולה/משולשת

זכוכית כפולה או משולשת מורכבת משתיים או שלוש שכבות של לוחות זכוכית, לרוב עם מרווח אוויר דקיק ביניהן. שלושת לוחות הזכוכית מודבקים יחדיו במרחק קבוע זה מזה בעזרת מסגרת הזיגוג וחומר איטום מיוחד. מבנה זה יוצר מעין "תרמוס" המבודד היטב מפני אובדן חום מבפנים וחדירת חום מבחוץ. זכוכית כפולה ומשולשת משמשת לעיתים קרובות כשכבה הפנימית של זיגוג כפול, יחד עם שכבה חיצונית של זכוכית רגילה או מחוסמת. ישנם זגוגיות כפולות אשר שכבות הזכוכית מצופות בפנים ובחוץ בשכבת Low-E לבידוד מושלם עוד יותר. זכוכית כפולה ומשולשת היא יקרה ביחס לסוגים אחרים, אך היא שומרת מצוין על הטמפרטורה הפנימית של הבית או העסק ויכולה להביא לחיסכון משמעותי מאוד בחימום וקירור לאורך זמן.

כמו שראינו, יש מגוון רחב של סוגי זכוכית לבחירה, כל אחת עם תכונות ייחודיות. בעת זיגוג מבנה חדש או החלפת זגוגיות ישנות, חשוב לבחור נכון על פי הצרכים ותנאי הסביבה. ייעוץ מקצועי עם זגג מומלץ כדי לקבל את המלצותיו לזיגוג האופטימלי.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *