הדברה טבעית: תנו לחתולים לנצח

טכנולוגיות הדברה מתקדמות מאפשרות היום לקבל תוצאות טובות גם בלי לזהם את הסביבה ולסכן את הבריאות. אופציה אחרת: חתולים.

חומרי הדברה כימיים, גם היותר בטוחים שביניהם, אינם פתרון אידיאלי – ובהרבה מקרים הם מוחלפים בשיטות וטכנולוגיות חדשות. בחקלאות עוברים אט אט, בהדרגה, לשימוש בפתרונות של הדברה ביולוגית, שאינה פוגעת בסביבה ואינה מסכנת את בריאות האדם. בבתים של אנשים בעלי מודעות סביבתית, רווח יותר ויותר השימוש בשיטות הדברה טבעיות, שמתגלות לפעמים כאפקטיביות להפתיע.

חתול חצר: מכונת הדברה משומנת

חתול חצר: מכונת הדברה משומנת

חברות הדברה רבות משתמשות כיום באמצעי הדברה (או למעשה "הרחקה") שמבוססים על טכנולוגיות חדישות – פתרונות אקוסטיים, אולטראסוניים, מבוססי תאורה, ויברציות מכאניות, ועוד כהנה וכהנה (ראו הרחבה במאמר הדברה לא אכזרית, אפילו לחולדות). זה בנוסף לדורות קודמים של פתרונות שנועדו להגן מפני מזיקים לא בדרך של הרעלה אלא באיתות עדין שאינם רצוים.

זה לא שחומרי ההדברה הכימיים נעלמים מהעולם; הם ימשיכו כנראה ללוות אותנו עוד זמן רב. אבל טוב לדעת שיש תחליפים.

חתולים כקוטלי מזיקים

אחד התחליפים – אמצעי הדברה עתיק יומין שלעיתים קרובות נשכח – הם החתולים. חתולי חצר יעילים מאד כקוטלי חרקים, זוחלים ומכרסמים. חצר שיש בה חתולים, לעיתים רחוקות תמצאו בה תיקנים או חולדות. החתולים הם ציידים יעילים ונועזים, שגם כשאינם רעבים נוהגים לקטול מקקים, להבריח חרקים מעופפים, עכברים, חולדות ואפילו נחשים.

למרבה הצער, ריבוי היתר של אוכלוסיית החתולים בישראל (2 מיליון בספירה האחרונה) גם גורם לכך שאפשר למצוא באזורים האורבניים פחות לטאות וציפורים. נטוש היום ויכוח קשה בין חובבי חתולים וחובבי ציפורים, עד כמה גדול הנזק שגורמים החתולים לאוכלוסיות של בעלי חיים אחרים. מה שברור הוא שחתול שבע נוטה לצוד פחות ציפורים, ושירידה בהיקף אוכלוסיית החתולים גורמת להתרבות של כל סוגי המזיקים.

המטרה: איזון אקולוגי

החתולים עצמם עלולים ליצור מפגעים תברואתיים שונים – לעשות רעש, להרוס צמחיה, לעשות צרכים וכו'. הדרך היחידה שהתגלתה כאפקטיבית לדילול אוכלוסיית החתולים בלי לפגוע במרקם האקולוגי, היא באמצעות עיקור וסירוס מסודרים של חתולי החצר.

לחתולים יש כושר התרבות די מרשים שבא לפצות על שיעורי תמותה גדולים יחסית של ולדות בתנאי גידול לא נוחים. חתולה פוריה יכולה להמליט שלוש או ארבע פעמים בשנה, כשבכל שגר יכולים להיות שלושה עד שישה גורים, ויותר. בתנאים נוחים, התוצאה הבלתי נמנעת היא התפוצצות אוכלוסין, שגורמת לתחלואה ומפרה את האיזון הסביבתי.

בשכונות ידידותיות לחתולים, בהן מתבצעים עיקור וסירוס, החתולים יהיו רגועים ומטופחים וישתלבו באופן טבעי בסביבת בני האדם, תוך שהם ממלאים את תפקידים כמדבירים.

Comments

comments

8 comments

  • Pingback: אויב בפתח ביתכם: הדברה | שוקי גלילי בה

  • אם אתה מתחייב להעסיק בהדברה רק חתולים עם אינטליגנציה גבוהה שמסוגלים להבחין בין מקק לצרצר ובין עכבר לחדף – אני בעד.
    אם לא, חתולים הם כמו כל מין פולש – הרסניים לסביבתם ואסור לעודד את האוכלוסיה שלהם ובטח לא לקשור להם כתרים כחיות ירוקות.

  • @שירלי – האם יש חיות שאינן "ירוקות"?

  • נו ב'מת!
    נטפלת דווקא לבדיחה?
    הייתי שמחה לתגובה עניינית.

  • אוקיי, בואי נהיה ענייניים.

    הפוסט לא אומר שצריך לגרום לריבוי מקסימלי של חתולים. ברור שריבוי יתר של חתולים מזעזע את המערכת האקולוגית שמקיפה אותם, בדיוק כמו המצב ההפוך.

    אבל לומר שהם מין פולש והרסני זו קצת הגזמה. האמת הפשוטה היא שהמין הפולש הוא האדם וכשהחתולים הרסניים זה בדרך-כלל בגללנו.

    אלו בני אדם שהביאו לכאן חתולים מצפון אירופה שמסוגלים להעמיד שבעה או שמונה ולדות בהמלטה (זה אמיתי, ראיתי). כשם שאלו בני אדם שהכחידו את הנמרים שהסתובבו כאן פעם. גם ריבוי יתר של נמרים יכול היה להיות מאד בעייתי, אבל בין זה לבין הכחדה יש עוד כמה אפשרויות.

    זה לא אומר שצריך להפקיר את החדפים – אני בעדם וחוש שגם להם חשוב לדאוג. אבל הדרך לעשות את זה היא לא להיפטר מהחתולים.

  • בדיוק בשישי האחרון, דווקא הכלבה של מישהי מהמשפחה הצילה אותנו מאימתה של טרנטולה… (כיסחה לה את הצורה…). ברררר…

  • הוד השרון

    היי ללא ספק פתרון מצויין אני גר בהוד השרון ומגדל 4 חתולים בחצר ועד אחד בבית כבר יצא לי לראות אותם צדים כול מיני חרקים וגם נחשים!!!

  • בעבר שיטות ההדברה הירוקה נחשבו ללא יעילות ביחס לשיטות ההדברה הקונבנציונאליות, אולם כיום ההדברה הירוקה עברה מהפך וניתן לראות כי השיטות השונות אינן יורדות ביעילותן מההדברה הכימית. יתרונה הגדולה על פני ההדברה הכימית הוא אי הרעילות שלה והיותה ידידותית לסביבה ולאדם. בעת שימוש בהדברה ירוקה אין הגבלות של שהייה באזור הריסוס ואין ריחות לוואי קשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *