הכן דירתך לחורף: חלק ב'

באמת, יש דברים שחבל לחכות איתם לשיא החורף – או גרוע מזה, לסבול אותם עד שהחורף יסתיים. כמה שעות מזמנכם ותוכלו לישון טוב יותר מתחת לפוך.

בפוסט הקודם הצגנו שורה של פעולות תחזוקה ותיקון שכדאי לנקוט בהן עם ההפוגה בגשמים. פעולות ותיקונים שיחסכו לכם הרבה צרות בעיצומו של החורף. בפוסט הזה נשלים את התמונה, עם עוד כמה הנחיות וטיפים מועילים.

ענייני איטום ובעיות רטיבות

חבל לחכות לשיא החורף כדי לגלות שהדירה שלכם לא אטומה היטב וחודרים אליה מים וקור. עכשיו, אחרי הגשמים הראשונים, הוא הזמן לבדוק מתחת לחלונות ולחפש אם יש סימני רטיבות, למשל – בגלל סדקים, בעיית איטום או ניקוז לא תקין.

ברוב המקרים התיקון פשוט ולא יקר, אבל זה לא אומר שאפשר לוותר עליו. אם יש לכם ידיים טובות תוכלו לעשות את זה בעצמכם. יש היום חומרי איטום סיליקוניים או אקריליים, זולים ופשוטים לשימוש – כשצריך לתקן, פשוט מקלפים את חומר האיטום הישן, מנקים היטב וממלאים..

חשוב גם לחימום יעיל

שיפור או תיקון של האיטום הוא חיוני גם כדי למנוע בריחת חום ולשפר את יעילות ההסקה. בלילה קר, קל לזהות את משב הרוח הקרה ליד חלון או דלת שאינם אטומים היטב, ואפשר – בהתאם לסוג – להשתמש בחומר איטום או בגומיות איטום, שאפשר לקנות בכל חנות לחומרי בניין ובכל רשת מוצרים לבית.

בכל מקרה, כדאי להרחיק מחלונות חפצים עדינים, בגדים ורהיטים – הקורבנות הראשונים לגשם במקרה של חלון שלא נסגר או חדירת רטיבות שלא זוהתה בזמן.

תיקונים בבית משותף

אם גם אתם, כמו רובנו, גרים בבית משותף, אז פעולות התחזוקה של הרכוש המשותף מוטלות עליו כמובן – אבל זה לא אומר שלא כדאי לכם להיות מעורבים.

מטבע הדברים, מה שלא שייך באופן פרטי לאף אחד נוטה להישכח או ליפול בין הכיסאות, ורק כשמגיעים הגשמים הכבדים מבינים את התוצאות. אם סביבת הבניין עברה שינויים במהלך השנה האחרונה, זה זמן טוב לבדוק שהכל מוכן לחורף.

לדוגמא, שבילי גישה שהוצפו חלקית בגשמים האחרונים, צפויים לטבוע בינואר. רטיבות בתקרה של דירה שצמודה לגג, היא סימן לבעיית איטום בגג שיש לתקן אותה בהקדם אחרת תחמיר.

חשוב להוסיף גם תעלות ניקוז לגינה, ליצור פתחי ניקוז בגדרות אבן אם ישנן, לבדוק את תקינות המרזבים ולראות שאין סדקים בקירות החיצוניים של הבניין – כי עכשיו זו ההזדמנות האחרונה להעניק להם טיפול מתאים. וכמובן: ישנו הגג.

זמן לטפס לגג

אם יש לכם גג שטוח אליו יש דלת גישה, אל תתעצלו: עלו ובדקו מה קורה שם. גם אם זה לא תפקידכם, אתם תפגינו אזרחות טובה ואולי גם תצילו את דוד השמש שלכם, אם יש לכם כזה.

כדאי לזכור: כל מה שנמצא על גג בניין ויש לו חופש תנועה עלול לעוף בסופה הבאה – זה כולל דודי שמש, קולטים, רעפים, מעקים, אנטנות, מרזבים, רהיטים, סוכות לנצח וגם בני אדם אם הם עומדים על הגג בזמן הלא נכון. כדאי לבדוק הכל (לנענע עם היד) ולהזמין בעלי מקצוע מתאימים כדי לחזק, אם אינכם יודעים או יכולים לעשות זאת לבד.

זהו גם זמן טוב לבדוק את מצב איטום הגג. כיום כבר כמעט לא מזפתים גגות, אלא אוטמים אותם באמצעים שונים (בעיקר יריעות ביטומניות). אם זיהיתם פגם בולט באיטום, דווחו עליו לוועד הבית ודאגו שיתוקן – אחרת אתם או שכנים שלכם תסבלו בחורף הקרוב מהפרעות באספקת החשמל, שידורי טלוויזיה, עובש, תקרה מתפוררת או טפטופים.

ומה עם גגות רעפים?

רעפים מתעופפים הם מהסכנות הגדולות של החורף, ופגמים בגג רעפים גם עלולים לגרום נזק רב לפנים הבית. אם יש לכם גג רעפים, כדאי מאד לבדוק שהוא תקין לפני שיא החורף.

כאשר ניתן להיכנס לחלל הגג, כדאי לעשות זאת ולבדוק אם יש מקומות בהם חודר אור שמש ולחפש שם רעף סורר. רעף שזז ממקומו אפשר בדרך-כלל להחזיר בקלות ואם מתברר שהוא שבור אפשר למצוא רעף דומה ולהחליף, בקלות יחסית.

יש חברות שמעניקות שירותי תיקון גגות רעפים. אליהן כדאי לפנות כאשר מגלים יותר מרעף או שניים שעושים בעיות.

ואם אתם כבר על הגג

קחו אתכם מטלית רכה והעבירו ניגוב טוב על קולט השמש של הדוד שלכם (אם יש לכם כזה). קולט נקי יותר עושה עבודה יעילה יותר ויאפשר לכם לנצל את מעט קרני השמש של העונה הקרה כדי שיהיו לכם יותר מים חמים. לא חייבים לסמוך רק על הדוד החשמלי.

ואגב דוד חשמלי – כדאי להציץ בבוידעם ולראות שהוא לא נוזל, אפילו קצת. שינויי הטמפרטורות הקיצוניים שאופייניים לחורף עלולים להחמיר את הנזילה אם קיימת כזו.

Comments

comments

One comment

  • עוד טיפ לגבי חימום הבית ע"י מזגן:
    לפני החורף יש לנקות את מסנני האוויר של מזגנים ואת פתחי יציאת האוויר ויש לכוונן את תריסי פיזור האוויר החם לכיוון מטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *