הדברה וסכסוכי שכנים

ככל שעולה המודעות לסכנות הכרוכות בהדברת מזיקים ושימוש בחומרי הדברה, הנושא הופך לסלע מחלוקת בין שכנים שלא תמיד רואים עין בעין. לא חייבים להגיע לסכסוך, אבל גם אין סיבה שתסכנו את הבריאות שלכם.

האתר mynet דיווח מוקדם יותר השבוע על תביעה שהגיש תושב בת-ים נגד שכניו בדרישה להפסיק להשתמש בחומרי הדברה. לטענת הדייר, שכניו נוהגים מזה זמן באטימות ופוגעים באיכות החיים שלו ושל אמו שגרה איתו, כשהם עושים שימוש בחומרי הדברה בלובי הקומתי המשותף. הוא ביקש מבית-המשפט להוציא צו שימנע מהם לפזר את חומר ההדברה במבואה, וצרף חוות דעת ממדביר מקצועי.

זהו לא מקרה ראשון מסוגו, והשכיחות של מקרים כאלה נמצאת בעלייה – דווקא פחות באזורים האורבניים ויותר באזורים חקלאיים, בהם רחף של חומרי הדברה (כלומר, החלקיקים שנישאים באוויר), עלול להגיע מהשדות לבתים. את התופעה הספציפית של תלונות תושבים על חומרי הדברה, העלה על סדר היום המשרד להגנת הסביבה בשנת 2006, עם פרסום מסמך מעודכן בנושא "יישום חומרי הדברה בסמוך למגורים".

בחודש שעבר הגיע לכותרות מקרה קיצוני במיוחד של הרעלת מאגרי מים בעמק יזרעאל, כתוצאה משימוש מופרז, לא אחראי וכנראה גם לא חוקי בקוטלי עשבים. על-פי מה שדווח ב-TheMarker, שרי החקלאות והגנת הסביבה פנו למפכ"ל המשטרה ולראש השב"כ (!) כדי שיחקרו את העניין.

מתי הדברה הופכת לבעיה

נושא השימוש בחומרי הדברה בישראל – קוטלי חרקים, קוטלי עשבים וחומרי הדברה אחרים – עבר כמה רביזיות חשובות בעשור האחרון, ובאופן עקרוני אפשר לומר ששמירה על החוק והתקנות מצד המדבירים אמורה להבטיח שמירה על בריאותכם ופגיעה מינימלית באיכות החיים שלכם. אך אם המדביר ביצע את עבודתו באופן מקצועי או לא, ואם השתמש בחומרים מאושרים ובהתאם למגבלות שבחוק – זה מהדברים שקצת קשה לאדם מהישוב לבדוק.

חשוב גם להבדיל בין מצב שבו הדברה יוצרת מפגע ריח שאינו מסוכן לבין הדברה בחומרים לא מתאימים או שלא על-פי ההנחיות, שעלולה ממש להוות סיכון בריאותי.

כשמדובר בבית משותף, הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא להיות מעורבים בבחירת המדביר, ולוודא שאף אחד לא חסך על חשבון הבריאות שלכם. כמו כן, ולמרות שלכאורה לוועד הבית יש סמכות לקבל החלטות במקומכם, שמורה לכם הזכות להתנגד לפעולת הדברה – או כל עבודת תחזוקה אחרת בבניין – שאתם צפויים להיפגע ממנה יותר מאחרים. לדוגמא, אם מתבצע ריסוס בחצר ואתם גרים בקומת הקרקע,  זה לגיטימי ואף מעוגן בחקיקה ובתקדימים, שתדרשו ותזכו להיות מעורבים בהחלטות – מתי ירססו, איפה, במה, והאם צריך בכלל לרסס.

אם אתם גרים במרחק של כמה מאות מטרים משטח חקלאי, זה כבר סיפור אחר – תצטרכו עזרה של אנשי מקצוע, ואם יש יסוד סביר להניח שמתבצעת לידכם הדברה שלא על-פי החוק, אל תהססו: התלוננו מייד למשרד להגנת הסביבה ואם יש צורך היעזרו בשירותיו של עורך-דין.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *