העם דורש צדק צרכני

מאהל לוינסקי בדרום תל-אביב

המחאה החברתית היא בין השאר גם תופעה צרכנית מרתקת. אנשים מצפים לתמורה הוגנת על כספי המיסים שלהם, ועל הכסף שהם משלמים על דיור או מוצרי חלב. לרובם אין בעיה עם עקרונות השוק החופשי – אבל הם מצפים לכנות, הדדיות ומסחר הוגן.

בלוג צרכני שעוסק בדברים שקשורים לבית, לא באמת יכול להישאר אדיש לאירועים אקטואליים כמו מחאת הדלק, החרם על הקוטג', מחאת האוהלים או צעדת המיליון.

כמו הרבה ישראלים, גם אותנו המחאה תפסה לא מוכנים ונותרנו משתאים אל מול שטף האירועים. קצת אחר-כך, הבנו שמדובר – בין השאר – בתופעה הצרכנית הכי דרמטית שראינו בישראל. כי המחאה על מחירי הדיור ויוקר המחייה, בה הכל התחיל, היא קודם כל מחאה צרכנית.

אנשי מדעי המדינה נוהגים לומר שבמאה ה-21' האזרח מצפה מהמדינה שלו שתהיה לא רק "מדינת חזון" אלא גם בעיקר "מדינת שירות". משלם המיסים רוצה תמורה הוגנת לכספו, ומצפה להדדיות בקשר עם "נותן השירות". הוא גם מצפה שהמדינה תבטיח מסחר הוגן, תגן עליו מקרטלים ומונופולים וריכוזיות וכשלי שוק (לאו דווקא במילים אלה).

באופן טבעי, הגינות במסחר ובמתן שירות היא נושא שמאד מעסיק אותנו. אנחנו גם רואים את ההשפעות של משבר הדיור בישראל מכיוונים שונים שלו, כולל למשל תופעות של אנשים שמשפצים דירה קיימת כי אינם מסוגלים לעמוד בעלויות המעבר לדירה חדשה. או העניין ההולך וגדל של אנשים בפתרונות DIY כתחליף להזמנת עבודה מבעלי מקצוע. או התופעה המתרחבת של שוכרי ורוכשי דירות שמעדיפים לממן או לבצע בעצמם שיפוצים, תיקונים, צבע וכו'.

מחירי הדלק משפיעים בעקיפין גם על המחירים שכולנו משלמים על שירותי בעלי מקצוע לבית – בין אם זה הובלה, הדברה או אפילו עבודת אינסטלציה (בהנחה שהאינסטלטור שלכם לא רוכב על אופניים). יוקר המחייה וההכנסה הפנויה, הם גורמים שמשפיעים באופן ישיר על היכולת להוציא כסף על תחזוקה, תיקונים, איכות חיים ושיפור סביבת המגורים.

אז נכון, מדינה היא לא עסק ויש מקומות שבהם האנלוגיה ממצה את עצמה. אבל לדעתנו פידבק שלילי – בין אם מדובר במחאה או שיחה טעונה עם מרכז שירות – חשוב יותר מפידבק חיובי. זו הדרך הכי טובה ללמוד. כשלקוחות מתקשרים אלינו ושוטחים בפנינו טענות על איכות השירות שקיבלו, אנחנו רואים בזה אתגר והזדמנות ולא "תקלה". נקודה למחשבה.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *