הדברה ביולוגית בישראל: תנשמת לכל חקלאי

יש הרבה בעיות בישראל, ולעיתים קרובות אנחנו "מובילים עולמיים" בקטגוריות לא מחמיאות כמו שיעור העניים או עובדי הקבלן. אבל במה שקשור להדברה ביולוגית באמצעות עופות דורסים, אנחנו באמת אור לגוים. קצת גאווה לאומית, מסיבות נכונות

מוקדם יותר החודש זכה סרטון ישראלי בפרס יוקרתי, במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי Agrofilm לטבע, חקלאות ואקולוגיה.

מדובר בסרטון יפהפה בין כ-12 דקות (תכף תוכלו לצפות בו), שמציג את המיזם הלאומי להדברת מזיקים בחקלאות באמצעות תנשמות ובזים מצויים.

במסגרת הפרוייקט, שחוגג בימים אלה את יום הולדתו הרביעי, כ-300 חקלאים בשבעה אזורים ברחבי ישראל, הפסיקו להדביר מכרסמים באמצעות שימוש ברעלים. את העבודה מבצעים עבורם עופות דורסים, תנשמות ובזים, שהותקנו עבורם תיבות קינון שעשויות מארגזי תחמושת ישנים.

תנשמת. מתוך הסרטון.l

תנשמת. מתוך הסרטון על מיזם ההדברה הביולוגית בישראל באמצעות תנשמות ובזים.

התנשמת, דורס לילי עם תיאבון בריא, אחראית על עיקר העבודה אבל היא פעילה רק בלילה. הבזים משלימים את העבודה בשעות היום, וצדים חולדות, מריונים, נברנים ועכברי בית.

הרעיון, כשלעצמו, לא חדש. השימוש בעופות דורסים כמדבירים ביולוגיים טבעיים מיושם בישראל למעלה משלושים שנה.

אבל היקף השימוש בתנשמות ובבזים גדל משמעותית בזכות היוזמה המשותפת לחברה להגנת הטבע, קרן ברכה, אוניברסיטת תל-אביב ומשרדי החקלאות והגנת הסביבה, בניצוחו של ד"ר יוסי לשם מהאוניברסיטה העברית.

היוזמה כוללת הנחיה של חקלאים, התקנת תיבות קינון, ניטור של פעילות העופות הדורסים במגוון אמצעים, וגם עבודת חינוך והסברה – לרבות כתיבה והפצה של חומרי לימודים לבתי ספר חקלאיים.

החקלאים המעורבים בפרוייקט מדווחים על הצלחות דרמטיות, אבל התועלת הגדולה באמת של היוזמה נובעת מהויתור על רעלים כמדבירים. רעלים אלו עלולים לפגוע בחיות בר ובציפורים נודדות, מחלחלים לקרקע ומגיעים למי השתייה שלנו.

בשיתוף עם קרן הנס זיידל הגרמנית, הורחבה בשנתיים האחרונות היוזמה גם לירדן ושטחי הרשות הפלסטינית.

הסרטון מציג את הנושא בצורה מצוינת, ולגמרי מגיע לו פרס. הנה הוא לפניכם:

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *