סומכים על הממ"ד שלכם? תחשבו שוב

מרחב מוגן - תרשים

גם אם התמזל מזלכם להיות בין אלו שגרים בדירה או בבית עם ממ"ד אל תניחו כמובן מאליו שאתם מוגנים. חלק גדול מהממ"דים ברחבי הארץ – אולי גם זה שלכם – לא נבנו לפי התקנים וברגע האמת עלולים לסכן את יושביהם.

הדיווחים על אפשרות לפעולה צבאית באיראן, העלו שוב לכותרות בשבועות האחרונים את המצב המדאיג של מוגנות העורף הישראלי.

ynetynet: אין מספיק מקלטים דיווח על המצב העגום בתל-אביב שבה, ככל הנראה, יש די מקום במקלטים ל-10 עד 20 אחוזים מהתושבים.

nrg דיווח כי לשליש מהישראלים אין ממ"ד ולא מקלט ול-40 אחוז לערך אין ערכות מגן.

בגלי צה"ל ציטטו את האחראי על נושא החירום בעיריית תל-אביב יפו משה טיומקין, שאמר כי במקרה של תקיפה יעברו שעות ארוכות בהן יהיה בלתי אפשרי לתת לעורף מענה מלא. לדבריו, יעברו 24 שעות עד שניתן יהיה לפתוח את כל המקלטים בעיר.

ואולי לא שמעתם על זה, אבל בשבוע שעבר העבירה הכנסת את האחריות על 107 אלף המקלטים, מהמדינה ומפיקוד העורף לעיריות ולרשויות המקומיות, ש"רשאיות" לפקח על המקלטים.

ממ"ד: לא בדיוק מה שסיפרו לכם

לכאורה, התמזל מזלו של מי שגר בבית חדש או ששיפץ והוסיף ממ"ד מבעוד מועד, אבל ככל שעובר הזמן הולך ומצטייר שזה לא תמיד המצב.

בפוסט "מה שלא סיפרו לכם על הממ"ד" שפרסמנו לפני חצי שנה פחות שבוע, הצענו להתייחס לפרסומים אודות בעיות שנתגלו בממ"דים שהוקמו בדרום ("הממ"דים דולפים", "הילד חלה כי הממ"ד דולף") כאל סימן אזהרה.

ממ"דים מסוכניםכמו כן, התרענו מפני אפשרות של קיום ממ"דים פגומים ולא-תקניים בהיקף גדול, שבבוא הזמן עלולים לסכן את יושביהם ו/או לא לספק להם הגנה.

10 ימים קודם, פורסם כי השר הממונה על הגנת העורף קיבל מינוי כשגריר בסין, למרות בעיות ה"מוכנות", ועל רקע הטענות לפיהן חלק מאתנו עשויים להידרש לממ"דים שלהם בהמשך השנה המלצנו לכם לבדוק את אלו שלכם.

שלושה שבועות מאוחר יותר נחשפו חשדות לפרשיית שוחד במסגרתה אושרו ממ"דים לא-תקניים על-ידי מהנדס של פיקוד העורף. סיקור הפרשה חשף, בין השאר, את הפיקוח הרופף מצד פיקוד העורף לצד הקשיים האובייקטיביים בבניית ממ"ד בישראל וברישוי שלו. חצי שנה אחרי, לא נראה שהמצב שונה הרבה.

בעיות אפשריות עם הממ"ד שלכם

חלק הולך וגדל מהממ"דים בישראל נבנים כתוספות בנייה חיצוניות לבתים צמודי קרקע, או מותקנים בתוך מבנים קיימים, ולעיתים לא נדירות הם סובלים מבעיות האופייניות לתוספות בנייה בכלל – כמו חדירת מי גשמים לתפר שבין המבנה לממ"ד החדש, שגורמת לרטיבות, עובש וכו'.

אבל ישנן בעיות נפוצות בהרבה, שקשורות לתקינותם ותקניותם של המרחבים המוגנים. די להשוות כמה ממ"דים מקריים למפרט המרחבים המוגנים בקובץ התקנות של פיקוד העורף כדי להיווכח בכך.

הנחיות פיקוד העורףליקויים נפוצים קשורים, בין השאר, לשטח הכולל של הממ"ד, לגובה, לעובי הקיר החיצוני, ומאפיינים נוספים של הממ"ד שקל לבדוק אותם. אחרים מעט מסובכים יותר לבדיקה.

בין השאר, רוב הממ"דים שנבנו בשנתיים האחרונות לא כוללים מערכת אוורור מלאה אלא רק הכנה למערכת כזו, כתוצאה משינוי שנעשה בהנחיות במאי 2012. הרבה קבלנים ובעלי בתים קפצו על החיסכון כמוצאי שלל רב והמשמעות היא שהממ"דים שבנו לא ניתנים לסגירה הרמטית כנגד אב"כ במצבי חירום.

Comments

comments

One comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *