בלבול נדל"ני: לקט כותרות דיור מהשבוע החולף

אוהל מרוענן היטב ברחוב רוטשילד.

גשם הנתונים הסותרים מהרשויות וגופי המחקר השונים ממשיך ליפול עלינו מכל עבר. ההצגה והטיעונים חושפים מדי פעם אינטרסים וגם לא מעט בלבול.

אז האם יש בישראל מעט מדי דירות או יותר מדי? עד השבוע שעבר היינו מוכנים להישבע שחסרות דירות (בעיקר אם לא סופרים את רבבות הדירות שעומדות ריקות).

אבל מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בשבוע שעבר, עולה כי ישנן בישראל 80 אלף דירות בתהליכי בנייה שונים – המספר הגדול ביותר מאז יוני 1999.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי מספר התחלות הבנייה עלה בשנת 2011 בכ-9 אחוזים בהשוואה ל-2010. זאת, למרות ירידה של 13 אחוזים בהתחלות הבנייה ברבעון האחרון, על רקע הצטננות השוק.

מדו"ח נוסף שפרסם הלמ"ס, עולה כי בינואר השנה חלה ירידה של 16 אחוז במכירת דירות חדשות בתל-אביב (בהשוואה לדצמבר. 36 אחוז ירידה בהשוואה לינואר שעבר). מספר הדירות העומדות למכירה גדל ב-28 אחוזים בהשוואה לינואר שעבר. בקיצור: עודף היצע.

בין אופטימיות לאינטרסים

במצב כזה, קובעים כלכלני בנק מזרחי במסמך שפורסם מוקדם יותר החודש, ירידות מחירים כלשהן הן בלתי נמנעות ואלו ימשיכו לאורך 2012, אם כי כנראה לא בשיעור גדול. בחברות ההשקעות מיטב העריכו שהמחירים יוסיפו לרדת גם בטווח הארוך.

בתוך כך, גילו בעיתונות המקומית את אתר הנדל"ן הבינלאומי גלובל פרופרטי גייד, שפרסם כבר לפני שבועות שמחירי הדירות בישראל ירדו ב-3.6 אחוז ב-2011. זהו נתון מובהק יותר מנתוני השמאי הממשלתי (לפיהם המחירי בתל-אביב ירדו ב-4 אחוז ובאשקלון ב-10 אחוז, אבל הממוצע הארצי עלה באחוז אחד) למעשה, לפי הנתונים של GPG, שוק הדיור הישראלי ירד במחירים ריאליים בערך לערכו בתחילת 2008.

קצת סדר בנתונים הסותרים של הרשויות השונות, ניסתה לעשות כתבת גלובס עינת פז פרנקל, בכתבה "סלט בנתונים הממשלתיים".

ככלל, למשרדי האוצר והשיכון יש נטייה ליפות את הנתונים, כדי להציג את היוזמות והמהלכים שלהם כהצלחה. למתווכים, הקבלנים, חברות הנדל"ן וגופי ההשקעות השונים (כולל אלו של הבנקים), יש כמובן אינטרס הפוך. יש אנשים שמדברים מן הסתם מהרהורי לבם, כמי שמתפרנסים מהענף או שרוצים לרכוש דירה בעצמם.

בכל אופן, על כמה דברים אין כמעט ויכוח: ברוב אזורי הארץ יש ירידה משמעותית ברכישת דירות, במיוחד דירות חדשות. ההצלחות המעטות במכירת דירות בתקופה זו, הן בעיקר במקרים בהם ניתנו הנחות משמעותיות.

האווירה הזו מחלחלת בהדרגה גם לתקשורת. לדוגמא, באתר ביזפורטל פרסמו "טיפים שיעזרו לכם לקבל הנחה אגרסיבית" וב-mynet את מדריך שכותרתו "כך תפיקו את המירב מתרדמת הנדל"ן". כתבות כאלה פונות לקורא מודע יותר, שמפגין התנהגות צרכנית קצת יותר מתוחכמת.

ובינתיים מדווח NRG כי "מחלוקת בין האוצר והשיכון מעכבת דיור לאלפי חסרי בית". נושא הדיור הציבורי, שכמו הדיור בר-ההשגה הולך ומסתמן כאבן ריחיים אלקטורלית, בוודאי עוד יעסיק את הפוליטיקאים שלנו הרבה עד הבחירות הקרובות.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *