ראש המועצה לכלכלה: אל תקנו דירה עכשיו, חכו

ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, התוודה בכנס הנדל"ן של גלובס: המלצתי לבתי לחכות ולא לקנות דירה עכשיו. מה עוד נאמר ומה זה אומר מבחינתנו.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, צוטט אתמול בעיתונים הכלכליים בהתבטאות חסרת תקדים: "כשהבת שלי שאלה אותי לאחרונה אם לקנות דירה, אמרתי לה שכדאי לה לחכות ולא לקנות עכשיו. לפי דעתנו המחירים כיום הם לא במצב של שיווי משקל".

קנדל גם תקף בחריפות את מגזר הקבלנים ויזמי הנדל"ן והגדיר את המבצעים שלהם "לא שווים". לדבריו, השאלה אינה האם מחירי הדיור ירדו אלא "אם זה יקרה מייד או בהדרגה".

לטענתו, למדינה אין ברירה והיא תיאלץ להתערב בשוק הנדל"ן – טענה מפתיעה מאד מצד העומד בראש גוף שנתפס עד היום כחסיד נלהב של כוחות השוק. "הממשלה לא יכולה להתמודד עם מחירי הדיור הגבוהים" קנדל הסביר, "ולכן לא תהיה לה ברירה אלא לפעול להורדת המחירים".

קנדל גם יעץ לבעלי הדירות לא לנסות למכור במחירים לא-ריאליים, כיוון שזה מאבק אבוד: "לנסות לחכות שהמחירים יעלו זה אפשרי אבל זה לא מסתדר עם מדיניות הממשלה שפועלת להורדתם בהתאם לדרישת הציבור".

המשמעות: המדינה כבר התערבה

המועצה הלאומית לכלכלה היא גוף הכפוף למשרד ראש-הממשלה, וקנדל נחשב למינוי של נתניהו וכמי שמחזיק בהשקפות דומות לו ומתואם איתו.

התבטאויות מצד אישיות כלכלית בכירה כל-כך, ששותפה לתהליכי קבלת ההחלטות ולהלך הרוח במשרד ראש-הממשלה, היא מסוג הדברים שמשפיעים על התנהגות הצרכנים. עצם האמירה שהממשלה תפעל להורדת מחירים, ממילא תעורר ציפיות לירידת מחירים שישפיעו על השוק.

מעניין לציין את סוג ההתערבות אליו, כנראה, קנדל מכוון. בתשובה לטענות על הקצאת קרקעות חדשות לבנייה באזורי הביקוש, הוא טען שפתרון איננו שחרור של עתודות קרקע אלא "התחדשות עירונית".

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *