היתרונות של הדברה ירוקה על פני הדברה כימית

הדברה ירוקה או ביולוגית עושה שימוש בחומרים טבעיים לצורך מיגור מזיקים. אבל בניגוד למה שרבים חושבים, ההשפעות שלה הן לא רק ברמה הפרטית. מדובר על הדברה הנחשבת לפריצת דרך גם בתחום המזון והחקלאות. למעשה, חלק גדול מהמזון האורגני המגיע אליכם לבית או לסופר הוא תוצאה של הדברה מן הסוג הזה.

אי אפשר לשמור על חקלאות אורגנית ללא הדברה בשיטות אקולוגיות וירוקות. מזון אורגני מבוסס על ארבעה עקרונות, אשר אופן ההדברה הוא אחד החשובים ביניהם. העיקרון הראשון הוא בריאות, ושאר העקרונות הם עיקרון ההגינות והצדק ועיקרון הפיקוח וההשגחה. העיקרון הרלוונטי עבור ההדברה נקרא "העיקרון האקולוגי-סביבתי" והוא דוגל בכך שחקלאות צריכה להתאים את עצמה למחזורים הביולוגיים הטבעיים של הסביבה. מחזורים אלו נשמרים בין היתר בזכות הדברה אורגנית, ביולוגית, טבעית והומאנית אשר עדיפה בהרבה על הדברה כימית.

היתרונות של הדברה ביולוגית

בהיבט האקולוגי, הדברה ביולוגית מומלצת בזכות העובדה שהיא מונעת נזקים לסביבה. העיקרון של מזון אורגני מאפשר ליצור חקלאות באיכות גבוהה ומבלי לפגוע באיזון הרגיש של כדור הארץ. ההדברה מצטרפת אל העיקרון הזה בצורה מושלמת, שומרת על המצב הפיזי של הסביבה ומשפרת את איכות החיים של כולנו. השימוש בחומרים כימיים לצרכי הדברה הולך ומצטמצם וזאת בשל סיבות רבות. הדברה כימית פוגעת במזיקים ובגידולים גם יחד ולאורך זמן היא מזיקה לבריאות.

שטיפה של פירות או ירקות שעברו הדברה כימית לא מספיקה. החומרים הרעילים נספגים בירק וכך הולכות לאיבוד תכונות תזונתיות יקרות ערך. לעומת זאת, אנשי המקצוע העוסקים בהדברה ביולוגית משתמשים ברעלנים טבעיים ובחומרים מן הטבע. אין חשש לפגיעה באיזון האקולוגי הקיים או לחדירה של חומרים כיימים אל מי התהום והאדמה. המשרד להגנת הסביבה ולא מעט גורמים רשמיים נוספים ממליצים על הדברה ירוקה, ובשנים האחרונות ניתן לראות ביקוש גבוה עבור עבודות הדברה כאלה.

שיטות הדברה ורישיון

יש מספר שיטות לבצע הדברה ביולוגית ביעילות. המאפיין המשותף לכל השיטות הוא שהן לא פוגעות בסביבה. הדברה כימית מסכנת את האדם, את החי ואת הצומח, אולם הדברה ביולוגית נעשית תוך שימוש בחומרים צמחיים וטבעיים בלבד. המשמעות היא התאמה אידיאלית של שיטות ההדברה אל הדברה ביתית תברואתית. בנוסף, מדביר העוסק בשיטות טבעיות להדברת מזיקים נדרש להציג רישיון מטעם משרד הבריאות. מטרת הרישיון היא להוכיח כי המדביר אכן מומחה בהדברה ביולוגית ובשימוש בחומרים טבעיים.

מלבד הקשר בין הדברה כימית לאיכות המזון הרגיל, בחקלאות האורגנית מקפידים על גידול המזון באופן טבעי לחלוטין. המזון המגיע מהחקלאות האורגנית לא עובר הדברה, הוא נטול הורמונים ואין בו חומרי שימור או תרופות שעשויים לפגוע בסביבה. מעבר לכך, הצמחים ובעלי החיים אינם נחשפים אל חומרי ההדברה הכימית והם מטופלים בחומרים טבעיים בלבד.

לסיכום, בניגוד להדברה כימית המדיפה ריחות רעים ויוצרת עוגמת נפש, הדברה ביולוגית היא בלתי מורגשת לחלוטין. זו הדברה העולה בקנה אחד עם העקרונות של מזון אורגני. היתרונות של הדברה מן הסוג הזה משמעותיים עבור איכות הסביבה, איכות החיים ואיכות המזון המגיע לצריכת בני אדם בכל העולם המערבי.

יש אנשים שהולכים עד הקצה כדי להגן על החיות שהם מרחיקים

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *