מהם מבנים קלים ואיך אוטמים אותם?

לא צריך להיבהל רק כי קוראים להם מבנים קלים, צריך פשוט לאטום טוב כמו כל מבנה אחר.

מבנים ארעיים או בשמם המקורי מבני יבילים (יביל מלשון מובל כלומר נייד) הם מבנים אשר מיוצרים בדרך כלל במפעל ומובלים אל יעדם. מבנים ארעיים נכללים תחת הקטגוריה של בנייה קלה, כיום ישנה התפתחות בתחום וקבלנים רבים החלו בונים מגוון רחב של מבנים המיוצרים משלד פלדה, יציקת בטון ולוחות רב שכבתיים, בייצור מקומי כמו בבניית בית בטון ובלוקים.

בישראל ישנם מבנים יבילים רבים המשמשים כבנייה קבועה לתקופה ארוכה, צימרים, קרוואנים ומכולות אשר הוסבו למגורים והושמשו לכך באמצעות איטום גג ואיטום קירות חיצוני.

איטום מבנים ארעיים

מבנים ארעיים כמו קרוואנים, צימרים ומכולות "דירה לדוגמה" באתרי בנייה, מסתובבים ברחבי המדינה כבר עשרות שנים, בעבר הם הגיעו אלינו עם הסוכנות היהודית והצורך ליישב כמויות של עולים במוקדים שונים. כיום לאחר שנים של שימוש, ניתן לראות על המבנים הללו את  פגעי מזג האוויר, פגעי ההזזה שלהם ממקום למקום ופשוט בלאי הגיוני של מחייה במבנה כזה וכיום הם דורשים תחזוקה שוטפת הכוללת גם איטום.

ניצן גרא מחברת ניצן פרויקטים טוען כי "קרוואנים הם תחום איטום מסובך כיוון שגגות הקרוואנים הללו עשויים ברובם מיריעות פח. עיקר בעיות האיטום והנזילות מתרחשות בין חיבורי הגג אל קירות הקרוואן, לכן יש לבדוק באופן נקודתי מניין מגיעים המים. הפתרון היעיל ביותר הוא החלפת כל הגג. עוד טוען גרא כי "בישראל מייצרים כיום קרוואנים על פי עקרונות הבנייה הקלה אך קיימים קרוואנים אמריקאים ישנים המיוצרים בשיטה מעט שונה.

איטום גג

כמו בכל תכנון של בית, שלב תכנון גג הרעפים משפיע על כל הבנייה מתחילתה למרות שהוא מן הסתם נבנה רק בסופה. גם בתהליך הבנייה הקלה יש להתחשב בסוג הגג אותו תרצו לבנות כבר בשלב ראשוני של תכנון ביתכם. חשוב לזכור גג של בית הנבנה בשיטה של בנייה קלה יכול להיות כל סוג גג המיושם גם בבנייה רגילה מבלוקים ובטון. אם אתם מעוניינים בגג רעפים, יש לכלול זאת בתכנית הבנייה ולבנות קונסטרוקציה מתאימה ליישום רעפים. את חומרי איטום גג הרעפים מניחים תחת הרעף כמו בבית רגיל. אם אתם מעוניינים בגג שטוח עליכם לחזק את שלד תקרת ולהכין אותו ליציקת בטון גם בתקרה וזאת כל מנת לאפשר לאטום אותו בחומרים קונבנציונליים כמו יריעות ביטומן או זפת.

 

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *