ירוק בעיניים: איך בוחרים צמחים ועציצים לבית

לא הרבה יודעים, אבל לגידול צמחים ועציצים בבית יש לא מעט סגולות, לצד התרומה לעיצוב החלל ולמצב רוח על-ידי הכנסת קצת טבע וירוק לחיים שלנו. אז קודם כל, נוכחות של צמחים משפרת את איכות החמצן בבית והוא משמש מעין מטהר אוויר טבעי.

לדברי מומחים, זיהום האוויר שנמצא בתוך הבית מסכן אתכם יותר מהזיהום בחוץ. הכימיקלים בבית מגיעים מרהיטים, שטיחים, תנורי גז, מוצרי ניקוי, מוצרי קוסמטיקה, כאשר חשיפה אליהם עלולה להוביל לבעיות במערכת הנשימה, כאבי ראש, עייפות ועוד. לפי מחקר שערכו בנאס"א (סוכנות החלל האמריקנית) כדי לשפר את איכות האוויר לאסטרונאוטים, נמצא כי צמחי בית מנקים את ביתנו על-ידי קליטת אדים רעילים ושחרור חמצן נקי בחזרה לאוויר. פתרון נהדר לחולי אסטמה.

יתרון נוסף בגידול צמחים בבית הוא עלייה ברמת הלחות, מה שמסייע לנו בטיפוח הפנים והגוף ומונע יובש, קילופים ואף זיהום בסינוסים. לחות גבוהה יותר גם מפחיתה את הצורך בשימוש במזגנים וכך אנחנו חוסכים כסף על חשמל. צמחים גם מושכים אבק ומפחיתים עובש, מרגיעים אותנו, מסייעים בשיקום והחלמה ואולי הכי חשוב: מעניקים לנו את הזכות לדאוג ולטפל ביצור חי ומתהווה.

אלו הצמחים שישדרגו את עיצוב הבית

לכל צמח שמתאים לגידול בבית יש חלק מהסגולות שצוינו, וגם אופן טיפול אחר – השקיה, אור וצל, מיקום ועוד. אלה הצמחים והעציצים המומלצים ביותר לגידול בבית:

ירקה – נקרא גם צמח העכביש בזכות הזרועות הנשפכות לכל כיוון. הירקה הוא צמח רב-שנתי עמיד ויפה שאינו זקוק לטיפול אינטנסיבי, סופג כימיקלים של חומרי ניקוי ומטהר את האוויר. זקוק למעט מאוד אור, רצוי למקם אותו באזורים מוצלים חלקית ולהשקות רק כאשר השכבה העליונה מתייבשת. בקיץ אמנם צריך להשקות יותר, אך צריך לעשות זאת בזהירות כי השקיה מרובה עלולה לפגוע לו בשורשים ולהוביל לריקבון. טיפ: את הזרועות או השלוחות של הצמח ניתן להעביר ולהשריש מחדש.

פוטוס זהוב – צמח חזק, עמיד ונפוץ שגם מצטיין בטיהור אוויר וקל לגידול. הוא יכול להסתדר בתנאים של היעדר אור ועד אור מלא, אבל לא בשמש ישירה. הפוטוס הוא צמח מטפס, לכן מומלץ למקם אותו על שידה או בתלייה כך שעליו ישתלשלו כלפי מטה. שימו לב: הצמח הוכר כרעיל לכלבים וחתולים ואכילתו עלולה להוביל לגירוי בפה, הקאות וקושי בבליעה, לכן דאגו לכך שלא תהיה אליו גישה.

קיסוס החורש – צמח מטפס ירוק-עד ורב-שנתי שגם הוא מסייע בהפצת אוויר נקי ועושה זאת ביעילות רבה. הקיסוס זקוק לאור שמש חלקי ומומלץ למקם אותו באזור הקריר ביותר בבית. הוא לא צריך השקיה מרובה, רק כשהאדמה שלו יבשה, והעלים שלו רעילים לכלבים, חתולים וסוסים.

אלוורה – מדובר במין צמח סוקולנט בעל סגולות ריפוי, עמיד במיוחד וקל לגידול. האלוורה אוהב שמש חלקית, לכן מומלץ למקם אותו על אדן החלון. עם זאת, בגלל שמדובר בצמח מדברי, הוא יכול גם לשרוד ללא שמש ואפשר להשקות אותו אחת לשבועיים או כשהאדמה שלו יבשה. הצמח גם מהווה אינדיקטור לאיכות האוויר בבית: במקרה שיש רמת זיהום גבוה, יופיעו על הצמח כתמים חומים.

צמחים מומלצים נוספים: סנסיווריה, ספטיפיליום, סנציה, לבנדר, פיקוס, מונסטרה, קרוסלה סגלגלה ועוד ועוד.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *