אי סדר: איך משלבים אי במטבח בצורה חכמה?

אי במטבח

בשנים האחרונות אי במטבח הפך לסטנדרט בעיצוב הבית ואפשר להבין למה: הוא מרחיב את אזור המטבח ומשנה את ההתנהלות סביבו, השימוש בו ורסטילי ופרקטי – ישיבה, אכילה, משטח עבודה ואחסון, והוא משדרג את המטבח בפן העיצובי.

עם קצת מחשבה, יצירתיות ותשתיות מתאימות, ניתן להתקין גם כיור או כיריים על האי ובכך לשנות את הסדר שהורגלנו אליו במטבחים. האי בעצם מאפשר לשבור את החוקים ולקבוע כללים חדשים, מודרניים יותר. כל זה לא אומר בהכרח שאי במטבח מתאים לכל חלל – להיפך, לעיתים מוטב לוותר על התענוג ולהסתפק בשולחן אוכל רגיל. ההמלצה היא לשמור על מרחק של מטר לפחות בין המקרר והארונות לאי, אחרת המטבח יהיה צפוף ועמוס, יהיה קשה לפתוח ארונות ולהתנהל בחופשיות.

כדי לקבל החלטה מושכלת, צריך לענות על כמה שאלות: איזו פונקציה האי ממלא בבית, מה מידת החלל אליו האי מיועד ועבור כמה אנשים האי מיועד? מתוך השאלות הללו מבינים שני דברים חשובים – האם מומלץ בכלל לבנות אי ואם התשובה חיובית, איך מתכננים את האי? בעיקרון, ישנם מודלים רבים לאי במטבח: עם ישיבה או בלי, ישיבה רק בצד אחד או בכמה כיוונים, עם אחסון או בלי, עם כיור/כיריים או משטח עבודה נקי. בכל בחירה שתקבלו, מומלץ לשמור על מספר כללי אצבע כשמתכננים אי במטבח.

מידות האי במטבח

הגובה הסטנדרטי של השיש במטבח הוא 90 ס"מ, לכן מומלץ שגובה האי יהיה בהתאם. אם רוצים גובה פחות סטנדרטי (110 ס"מ למשל), צריך לוודא שנוח לעמוד ולבשל בצורה הזו ושהכיסאות לא נמוכים מדי (הבדל של 30 ס"מ הוא אידיאלי).

כשבונים אי שמשלב ישיבה ואחסון, רצוי שמידות הרוחב שלו יהיו 90 ס"מ לפחות – 60 ס"מ לאחסון ו-30 ס"מ לישיבה. במקרה שהאי משמש גם כאזור אכילה, משטח האי צריך להיות גדול ב-25-30 ס"מ מבסיסו כדי לאפשר ישיבה נוחה, כלומר שהוא "ירחף".

תכנון תשתיות האי במטבח

מעוניינים בכיור, כיריים רגילות או אינדוקציה באי? לשם כך צריך לתכנן מראש את התשתיות הרלוונטיות (חשמל, אינסטלציה וגז), כי סביר להניח שהן יעברו דרך הריצוף ומשם לבסיס של האי.

אפילו אם אתם לא מתכננים להתקין כיור, כדאי שיהיה לכם מספר שקעים שיאפשרו לכם להפעיל מעבד מזון או בלנדר על משטח העבודה של האי.

עיצוב האי במטבח

הבחירה הקלה והמתבקשת עבור משטח האי הוא התאמה לשיש ממנו מיוצר המטבח ומסביב ארונות פורמייקה. אם רוצים ללכת צעד קדימה, ניתן לבחור משטחי עץ כמו בוצ'ר או לאמי, זה מעניק מראה חם וכפרי למטבח. היתרון של השיש על העץ: אינו סופג לכלוך, עמיד בפני רטיבות וקל לניקוי.

עיצוב אי במטבח לא מסתיים במשטח ובסיס – חשוב לשים משקל גם על גופי התאורה שמותקנים מעליו. ההמלצה היא סדרה של גופי תאורה, שניים עד ארבעה, שיתכתבו עם סגנון העיצוב של האי בפרט והמטבח בכלל. אם המשטח משמש לבישול, מומלץ תאורה בהירה וחזקה, בניגוד לנורות הליבון הרומנטיים שמתאימים יותר למשטח המיועד לאכילה בלבד.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *