משיטות ביתיות ועד רשתות ודוקרנים: טיפים להרחקת יונים

רשת להרחקת יונים

יונים, כידוע, הן מטרד לא קטן בסביבת הבית: מרעישות, מקננות, מתגודדות, מלכלכות, מציקות והלשלשת שלהן לא רק מטנפת ועושה נזק למרפסות, לרעפים ולאדניות, אלא גם מעבירה מחלות. לזה אפשר להוסיף את האופי העיקש, הנחישות של היונים וקיבלתם כאב ראש רציני. אגב, אם חשבתם שיש לכם עסק עם חיה טיפשה, תחשבו שוב: מחקרים הראו שיונים חכמות כמו קופים ומנת המשכל שלהן דומה לילד בן 3.

ורגע לפני שמתאימים את אמצעי ההרחקה למיקום היונה בסביבת הבית, מבנה הבית ולתקציב, חשוב להדגיש את מניעת הקינון שלה. ברגע שהיונה הצליחה לקנן, רוב הסיכויים שהיא תנסה לחזור לאותו מקום והרחקתה תהפוך למורכבת וקשה יותר, לכן אסור לדחות את הטיפול בנושא.

תנשמות ורשתות

יש שיטות ביתיות בכלל לא רעות להרחקת יונים ואותן ניתן למצוא בכל חנות לתחזוקת הבית. אפשר למקם דחלילים של עורבים או ינשופים על מעקה המרפסת או להשתמש באמצעים אלקטרוניים המשדרים תדרים שמפריעים ליונים. שיטות אלו טובות בעיקר לטווח קצר, שכן היונים קולטות את הסיפור בשלב מסוים ומפתחות חסינות. פתרון נוסף הוא פיזור דבק ג'ל ייעודי על אדן החלון או גגות: היונים דורכות על המשטח הדביק וזה יוצר אצלן אי נעימות עד שהן מתעופפות משם.

שיטות מעניינות נוספות הן חוט רטט ופס הלם חשמלי. מדובר בחוט נירוסטה קפיצי ומתוח שמתקינים על המעקה והוא יוצר הפרעה וחסימה עבור היונים כך שלא יהיה להן איפה לעמוד. פס ההלם, שמתחבר לחשמל דרך ספק כוח, מעביר ליונה זרם חשמלי חלש שאינו פוגע בה אבל מורגש מספיק כדי להרתיע ולהרחיק מהאזור. החשמול הקל גורם ליונים "לסמן" את המקום ולא לשוב אליו.

אז אחרי שעברנו על השיטות היצירתיות והפחות קונבנציונליות, חשוב ליישר קו ולהבהיר: הרחקת יונים יעילה מתבצעת על-ידי רשתות, דוקרנים וקפיצים, זה תלוי כמובן במיקום ובצורך. במסתורי כביסה ומרפסות שירות, ובכלל באזורים תחומים שניתן לסגור, מומלץ להזמין מרחיק יונים שיתקין רשת צפופה מניילון ולא מפלסטיק, כזו שהחורים מספיק קטנים כדי להרחיק גם דרורים וציפורים נוספות.

השיטה היעילה ביותר להרחקת יונים ממעקה במרפסות, אדני חלון, גגות ומזגנים היא שימוש בדוקרנים מנירוסטה אותם ניתן להתקין בעזרת דבק סיליקוני או קידוח חורים במעקה והברגת הדוקרנים. קיימים סוגים שונים של דוקרנים, כל אחד מהם בצורות של אותיות באנגלית: W, Z, N. דוקרני W מתאימים למעקה רחב עם מרווח בינוני או גדול ומונעים מהיונים לעמוד בנוחות, לדוקרני Z יש שלוש שורות והם מיועדים למרווחים בינוניים, ודוקרני N כוללים שתי שורות ומתאימים למעקה צר. את ההתקנה ניתן לבצע באופן עצמאי, אך מומלץ להיעזר בבעל מקצוע.

חוששים מכך שהילדים ייפצעו מהדוקרנים? ניתן להתקין במקום זה סליל קפיצי לאורך המעקה במרפסת, על אדן החלון, על מזגנים ועל גגות. הסליל מיוצר מפלדת אל-חלד ומהווה מחסום לנחיתת היונים על משטח כלשהו, זאת מבלי לדקור אותן.  

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *