ויקום המלפפון: איך מאחסנים פירות וירקות?

פירות וירקות

איזה כיף שהבית מלא בירקות ופירות בכל הצבעים, הזנים והמינים – זה הכי טעים, הכי בריא והכי מפנק. למרות זאת, העבודה לא מסתיימת באיסוף, בחירה וליקוט בסופר או בשוק, פה נכנס השלב הבא והחשוב לא פחות: אחסון הפירות והירקות. במקרה של אחסון לא נכון, הפירות וירקות יכולים להתקלקל, לא להבשיל בזמן או לקבל טעם לוואי.

הטיפ הראשון באחסון פירות וירקות הוא הפרדה בין השניים: חלק מהפירות, כמו אפרסקים, תפוחים ובננה, פולט הורמון שנקרא אתילן אשר מאיץ הבשלה בעגבניות או חסה. אגב, כשרוצים להבשיל אבוקדו (כן, הוא פרי) או מנגו, מניחים לידם בננה שמפרישה אתילן.

אחסון ירקות

עגבנייה – רגישה לקור, לכן בחורף אפשר לאחסן אותה מחוץ למקרר, בעוד בקיץ מומלץ לשים במגירת אחסון הירקות. במקרה שהעגבניות ירוקות וצריכות הבשלה, אפשר להשאיר אותן מחוץ למקרר ולהכניס פנימה כשהן מאדימות. אגב, העגבנייה אמנם נחשבת כפרי מבחינה בוטנית, אבל מוגדרת כירק מבחינה קולינרית.

מלפפון – הוא גם רגיש יחסית לקור ויכול להתקלקל במקרר בטמפרטורה נמוכה (ועדיין צריך לאחסן במקרר). נזקי הקור יכולים לפצוע את המלפפון, מה שגורם לשקעים ואיבוד מים, לכן יש לעטוף את הירק ולארוז בשקיות סגורות אך לא אטומות.

פלפל – בניגוד לאחרים, הפלפל או הגמבה אוהב את הקור – במיוחד אם הוא אדום, כתום או צהוב. גמבה ירוקה לא בשלה יכולה להיות במקרר בטמפרטורה גבוהה יותר ולזמן רב יותר. אם הירק, שגם נחשב לפרי מבחינה בוטנית, מגיע עם עוקץ שבור (החלק הירוק) יש להסיר אותו כדי למנוע פצעים בגמבות וירקות אחרים.

תפוח אדמה ובטטה – מומלץ לאחסן תפוחי אדמה ובטטות מחוץ למקרר, במקום מוצל וקריר בטמפרטורת החדר. כדאי להרחיק אותם מבצלים ותפוחי עץ שפולטים אתילן ויכולים לגרום להנבטה. ניתן לאחסן את התפודים בשקיות אוכל מנייר או להשאיר בשק המחורר איתו הם מגיעים, רק לא לשים בשקית ניילון אטומה.

בצל יבש ושום – את הבצל והשום גם כדאי לאחסן בטמפרטורת החדר ובמקום מאוורר, אפשר בסלסילה זה לצד זה. את הקליפה היבשה של הבצל והשום מומלץ להשאיר עד השימוש כי הן שומרות עליהם.

חסה – מומלץ לאחסן את החסה בשקית מחוררת במקרר, בדרך כלל בזו שהיא נקנתה בה. לא כדאי להפריד את העלים ולשטוף אותם, אלא רק בזמן השימוש. אם בכל זאת רוצים להפריד ולשטוף, יש לייבש את העלים ולהניח אותם בקופסה אטומה.

גזר – את הגזר גם צריך לאחסן במקרר בשקית מחוררת, רק צריך להסיר את העלים הירוקים שמושכים לחות. כמו כן, לא כדאי לקלף את הקליפה לפני השימוש.

כוסברה ופטרוזיליה – עשבי תיבול כמו כוסברה ופטרוזיליה מומלץ לעטוף בנייר סופג ולהניח בשקית במקרר או בקופסה אטומה. הדבר החשוב הוא לא להרטיב או לשטוף את העשבים לפני האחסון, אחרת הם סופגים לחות ומתקלקלים. בזיליקום ונענע פחות אוהבים את המקרר וכדי לשמור על חיי מדף ארוכים, צריך להשרות את הקצוות שלהם במים במקום מואר.

ברוקולי – מאוד אוהב את הקור, אך יש לו נטייה להצהיב במקרר הביתי. אפשר להשאיר אותו באריזה שבה הוא נקנה ולנקב כמה חורים או לאחסן בשקית מחוררת על-גבי חלקו העליון (הפרחים).

אחסון פירות

בננה – בננות לא אוהבות קור, במיוחד כשהן לא בשלות. יש להניח אותן במקום מוצל ליד תפוחים כדי לזרז הבשלה, אפשר גם בשקית. במקרה של הבשלת יתר, אפשר להשתמש בבננה למילקשייק או לקינוחים.

תפוח עץ – אחד הפירות העמידים, הוא יכול להחזיק כשבוע מחוץ למקרר וכחודש בתוך קירור. התפוח פולט אתילן, לכן לא מומלץ להניח לידו פירות אחרים שלא מצריכים הבשלה כמו בננה או אבוקדו.

ענבים – ענבים יכולים לשרוד שבועיים במקרר, כדאי להשאיר אותם באריזה המחוררת המקורית שלהם ולא לנתק מהאשכול. כדי לא לפגוע באשכול ולהימנע מקרעים, יש להשתמש במספריים או סכין לחיתוך מדויק.

אבוקדו – אסור להכניס אבוקדו למקרר, הוא לא מסתדר עם קור קיצוני. כאמור, מומלץ להניח אותו בחוץ ליד בננה או תפוח שיעזרו לו להבשיל. במקרה שאכלתם חצי אבוקדו – הכניסו את החצי השני למקרר (עם הגרעין), תטפטפו לימון כדי למנוע השחרה ועטפו בנייר נצמד.

תות – את התותים במקרר כדאי להשאיר בסלסילה המאווררת או במסננת. בכל מקרה, עדיף שלא לאחסן את התותים בכלי עמוק כך שהם ימחצו אחד את השני, אלא בשתי קומות בלבד. בעיצומו של החורף ניתן לאחסן תותים גם מחוץ למקרר, בתנאי שמדובר באזור קריר.

לימון ותפוז – פירות ההדר האלו יכולים לשרוד ימים ספורים מחוץ למקרר מפני שיש להם רגישות מופחתת לקור (יותר משבוע והם יצטמקו), אבל לזמן ארוך יותר מוטב לאחסן אותם בתוך המקרר. לעומתם, אשכולית, פומלה ופומלית רגישות לקור ומעדיפות את טמפרטורת החדר.

אבטיח – אפשר להשאיר אבטיח מחוץ למקרר, אבל יותר מפנק לאכול אותו קר! לכן, אם יש מקום, מומלץ להכניס למקרר וגם אם לא, ניתן לחתוך לרבע ולקרר עד האכילה. בכל מקרה, לא כדאי לחתוך את האבטיח לקוביות ולאחסן במקרר.

מלון – אוהב מאוד קור ולכן מומלץ לאחסן במקרר, גם אם זה אומר שצריך לחצות ולעטוף בניילון נצמד. בדומה לאבטיח, לא כדאי לחתוך לקוביות אלא רק לפני אכילה.

פירות יער – אוכמניות ופטל מתחילים לתפוס תאוצה במדינה החמה שלנו, למרות שהם לא שורדים יותר מכמה ימים במקרר. פתרון יעיל הוא להקפיא את פירות היער ולהפשיר כמה דקות לפני השימוש.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *