אל תעשה זאת בעצמך

עם כל החיבה ל-DIY כדאי להכיר בזה שישנם דברים שלא כדאי לעשות לבד.

בימים כתיקונם אנחנו דווקא מאד בעד "עשה זאת בעצמך". אנחנו בפירוש מאלו שאוהבים לעשות בעצמנו, גם כשברור לנו שיצירות ה-DIY שלנו יהיו קצת פחות מהודקות וגם לא בהכרח זולות יותר מעבודה מוזמנת של בעל מקצוע מיומן. אבל עם כל האהבה לעשייה עצמית, צריך להודות שיש דברים שפשוט לא כדאי לעשות לבד, כי לפעמים חובבנות מובילה לאסון.

בכתבתה של עו"ד אורנית אבני-גורטלר, עשה זאת בעצמך, או תבע את איקאה ואת אייס?, מתוארים כמה מקרים שנגמרו בבית-הדין לתביעות קטנות. במקרה אחד, לקוח קנה מסיר צבע ברשת DIY והרס לעצמו כמה אריחים בבית; במקרה שני, שטיח דשא סינתטי החל "להשיר עלים"; במקרה שלישי, תאונת צבע ביציאה מחנות של רשת עשה זאת בעצמך, הסתיימה בבגדים מלוכלכים במיוחד ובתביעה.

מה שמעניין בדוגמאות של אבני-גורטלר, הוא א) שבדרך-כלל נראה שגם העסק שמכר את המוצרים וגם הלקוח שקנה אותם, נהגו ברשלנות או בחובבנות במידה דומה; ב) שבדרך-כלל הלקוחות זכו, כי השופטים השתכנעו שרשתות ה-DIY יכלו לעשות יותר כדי למנוע את הפיאסקו, והלקוח לא היה צריך לנחש שמדובר במקרי "אל תעשה זאת בעצמך"; ג) שבאף אחד מהמקרים הפיצוי לא כיסה כנראה את הנזק.

מה הלקח? שכדאי להפעיל קצת שיקול דעת, ולהניח שכמו שאתם לא יכולים לבצע ניתוחי לב בעצמכם אז ישנן גם אי אלו עבודות שיפוצים ותיקונים שעדיף להפקיד בידיהם של בעלי מקצוע. ואם טיפול כושל בבעיית אינסטלציה יכול להסתיים בתוצאות מביכות ומצחינות ובהוצאה גדולה, אז ניסיון לוותר על שירותי חשמלאי, למשל, יכול להסתיים חו"ח גם במוות.

Comments

comments

One comment

  • טוב זה ברור. הישראלי הממוצע הרי חושב שהוא מומחה להכל עושה שטויות חופשי ואז בא בטענות למישהו אחר. קלאסי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *