תנו לצה"ל אינסטלטור

מוקדם יותר השבוע פורסם בכלי התקשורת בקול ענות חלושה על אישור תוכנית לחיבור מחנות צה"ל לרשת הביוב. מדובר בתוכנית משותפת של משרד התשתיות והמשרד להגנת הסביבה, בעלות כוללת של 400 מיליון שקלים לאורך חמש שנים. למה זה קורה רק עכשיו? והאם זה בכלל יקרה?

אז עכשיו אפשר לנשום לרווחה – עד 2015 צרכיהם של חיילי וחיילות צה"ל ימצאו את עצמם בביוב, במקום במי התהום שלנו. מה שנשאר לשאול הוא מדוע לעזאזל היינו צריכים להמתין לזה 62 שנה. מדוע מדינת ישראל הניחה לזיהום הזה להתרחש במשך כל-כך הרבה שנים?

רק שנבין במה מדובר: 150 מחנות צה"ל מזרימים ביוב לשטחים פתוחים, ממש כמו בעולם השלישי. הנזק הסביבתי עצום, הבעיה התברואתית בחלק מהאזורים בלתי נסבלת, והעסק הזה נמשך עשרות שנים. אגב, זה לא הוכח, אבל בעבר נטען שתחלואת סרטן סביב מחנות צה"ל כאלה היא גבוהה במיוחד.

בוועדת החקירה שאולי תקום יום אחד (והיא לא תהיה הראשונה), יבדקו מין הסתם את נושא העלויות – ואין ספק שאחד הטיעונים יהיה שלא נמצא תקציב לנושא. כמובן, 400 מיליון שקלים הם לא מעט אבל 400 מיליון בחמש שנים הם באופן מעשי שני פרומיל ממה שמשרד הביטחון הוציא אשתקד. לא הייתה בעיה לעשות את זה קודם. אפשר לעשות את זה, גם עכשיו, מהר יותר.

כדאי גם להביא בחשבון שהעובדה שהתקבלה החלטה עוד לא אומרת שהיא תתבצע. ישנו מין נוהל כזה במדינת ישראל, שכאשר הממשלה, הכנסת או אחד ממשרדי הממשלה, מקבלים החלטה שעולה כסף, משרד האוצר מטרפד את הביצוע ולא מעביר את הכסף.

במקרה הספציפי הזה אין מקום ליותר מדי אופטימיות, בהתחשב בכך שהמתנגד הכי גדול הוא שר הביטחון שכבר הצליח לטרפד את התוכנית מוקדם יותר השנה. השר אהוד ברק אמר אז: "אני מתנגד להצעת ההחלטה לביצוע תכנית לחיבור מחנות צה"ל לביוב, שמטילה קיצוץ תקציבי נוסף לא מתוכנן ובלתי נסבל בתקציב הביטחון והעומדת בסתירה לתקציב הדו שנתי" (מקור: כלכליסט).

יוזם התוכנית, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן אמר לוואלה: "זוהי החלטה היסטורית שמעידה, שהמדינה מתחילה להבין את אחריותה על המפגעים הסביבתיים שהיא גורמת… לא ייתכן, שראשי יישובים ומנהלי מפעלים ייחקרו ויועמדו לדין בגין זיהום הסביבה ומקורות המים בשעה שהמדינה עצמה לא עושה כל שביכולתה כדי למנוע את הזיהום החמור הנגרם על ידי מחנות צה"ל".

מכיוון שבמקרים של פאשלות בטחוניות מקובל אצלנו להאשים את השין-גימל, האם מוגזם לשער שקורבן הפיאסקו הזה יהיה אינסטלטור?

Comments

comments

One comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *