חשמלאי? מממ… לא ממש

בתחילת החודש נעצר בתל-אביב גנב שהערים על קורבנותיו באמצעות התחזות לחשמלאי של חברת החשמל. כמה פרטים על הסיפור ועל מה אפשר ללמוד ממנו.

מוקדם יותר החודש פורסם בתקשורת כי שוטרי מרחב ירקון לכדו חשוד, שהונה עשרות עשרות קשישים וגנב את כספם (ראו למשל: חשד: התחזה לחשמלאי והונה עשרות קשישים).

העצור, בן 32 תושב חיפה, חשוד שהתחזה לעובד של חברת החשמל, רכש את אמונם של הקשישים ואז רוקן את ביתם. בחלק מהמקרים הוא גבה מהם תשלום על תיקוני חשמל שביצע לכאורה. במקרים אחרים הוא גנב ארנקים, תכשיטים וחפצים יקרי ערך. לדברי המשטרה, החשוד הודה במיוחס לו וסיפק לשוטרים מידע על מעשי שוד וגניבה רבים שביצע.

בסופו של דבר, הוא נלכד אחרי שבנו של אחד מהקורבנות הגיע במקרה לבית אביו וחשד ב"בעל המקצוע". הבן התעמת עם החשמלאי המזויף, שנבהל וברח. לרוע מזלו, הוא השאיר מאחוריו תיק עם מסמכים שחשפו את זהותו.

מה אפשר ללמוד מהסיפור

שיטת הפעולה הספציפית של ה"חשמלאי" כוונה נגד קשישים, ומזכירה לנו את מה שידוע אבל כדאי להזכיר בכל זאת: שקשישים הם יעד מועדף על רמאים.קשישים הם טרף קל, לא רק בגלל שאצל חלקם יש ירידה ביכולות האינטלקטואליות, אלא בעיקר בגלל העובדה הפשוטה שלרוב אין להם מספיק כוח פיזי כדי להתנגד אם יזהו שמדובר במתחזה.

התחזות, באופן ספציפי, היא משהו שלעיתים קרובות אפשר להתגונן מפניו – לבקש מ"בעל המקצוע" להציג תעודה. רמאים קטנים בדרך-כלל לא משקיעים בזיוף תעודות.

אבל לנוכח ריבוי המקרים מהסוג הזה, כדאי להמליץ להורים או לסבא ולסבתא פשוט לא לפתוח את הדלת. אם מגיע מישהו וטוען שהוא חשמלאי של חברת החשמל, הם יכולים להציע לו שיתקשרו לחברת החשמל כדי לאמת שאכן היא שלחה אותו. לרוב זה גם יספיק כדי להבריח אותו.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *