שיפוץ קטלני: קולנוע ת"א כנורת אזהרה

קולנוע תל אביב נהרס

שיפוץ או הריסת מבנה ישן עלולים לסכן חיים, זה לא חדש. מה שחדש היא קלות הראש בה נוהגים לכאורה אלו שאמורים לשמור עלינו – כפי שמוכיח הסיפור מהשבוע שעבר של התמוטטות הקיר בקולנוע תל-אביב.

בשעות הבוקר המוקדמות של יום שלישי האחרון, קרס קיר של קולנוע תל אביב על בית סמוך ברחוב גליקסון, במה שהוגדר על-ידי העיתונות כ"נס" וכ"כמעט אסון".

בית הקולנוע הישן, נהרס בימים אלה במסגרת הוצאה לפועל של פרויקט נדל"ני רחב היקף – עוד אחד בשרשרת ארוכה של פרויקטים שכרוכים בהרס של מבנים ישנם (ויש שאומרים: מבנים היסטוריים) בעיר, במקרה זה של המבנה בו שכן בעבר בית הקולנוע הגדול ביותר בארץ.

הריסת המבנה מתבצעת בשעות הלילה, לאו דווקא מסיבות בטיחות (ככלל, רוב מכריע של השיפוצים בתל-אביב מתקיימים בלילות, כמובן למגינת לבם של התושבים), אך במקרה זה השעה המוקדמת בה אירעה ההתמוטטות (5:20 לפנות בוקר לפי מה שדווח בתקשורת), הצילה חיים. הריסות המבנה נפלו לתוך חצר ובה גן ילדים, ולוא הייתה מתרחשת במהלך היום הייתה מסתיימת ללא ספק באסון גדול.

מעבר לעיתוי המציל, התמוטטות הקיר של קולנוע ת"א כמעט הסתיימה באסון מסוג נוסף: על-פי מה שפורסם, קורת בטון מהקיר שהתמוטט פגעה בקיר הבניין הסמוך ועלולה הייתה למוטט את קירו החיצוני פנימה אלמלא הייתה הפגיעה בעמוד יסוד של הבניין, שהוא חסון יותר מהקירות. בתוך הבניין, בחדרים שפנו לקיר המתמוטט בחלק מהמקרים, ישנו משפחות.
לקריאה נוספת על האירוע: קיר מקולנוע תל-אביב שנהרס קרס על גן (ynet).

שיפוצים הם עסק מסוכן

בתקשורת פורסם, בין השאר, כי קיים חשד לפיו לא ננקטו כל אמצעי הזהירות הדרושים על-ידי הקבלן המבצע את העבודה. נראה שגם בעיריית תל-אביב יפו רמזו בכיוון הזה, ובכך לכאורה עלתה גם השאלה האם הפיקוח על עבודות ההריסה היה תקין.

לא שזה צריך להפתיע מישהו אם אכן עבודות ההריסה התבצעו באופן לא בטוח ולא אחראי (כמובן, אנחנו לא טוענים שזה המצב – ניתן לרשויות האכיפה לענות על שאלות כאלה). מספיק להזכיר את אסון ורסאי, ולספר שאלפי מבנים בישראל עדיין משתמשים בתקרות פל קל, ופתרון הבעיה רחוק מסיום.

אבל אלו מקרים דרמטיים – ישנם הרבה מקרים שמסתיימים בפחות רעש ולא מגיעים לתקשורת, ולכן אולי אין מספיק מודעות לסכנות הכרוכות בעבודות שיפוצים שונות. בחלק גדול מהם, בגלל שהנפגעים הם עובדי בניין או שיפוצניקים. כ-45 אחוזים מתאונות העבודה בישראל מתרחשות בענף הבנייה והשיפוצים. קיצבאות נכות בסך 750 מיליון שקלים משולמות כל שנה לנפגעי תאונות עבודה מהענף הזה (לפי סקר התאחדות הקבלנים שפורסם לאחרונה).

שיפוץ בטוח הוא שיפוץ מפוקח

אז מה צריך ללמוד מזה, שאי אפשר לסמוך על שיפוצניקים? לא. מה שאפשר ללמוד הוא קודם כל ששיפוצים ובנייה הם תחומים שבהם לטעויות ולרשלנות עלול להיות מחיר גבוה. ואגב, מזמין השיפוץ עלול לשאת באחריות לנזקים שהשיפוץ גורם, גם אם כל חטאו הוא שסמך על בעל המקצוע שהזמין.

לכן, כדי להגן עליכם ועל השכנים שלכם, כדאי במקרים מסוימים לא רק לעבוד עם חברת שיפוצים שקיבלה המלצות אמינות, אלא גם לשלם על פיקוח אדריכלי, ביטוח, וכל הדברים הקטנים האלה שאנשים נוטים לפעמים לחסוך בהם ולהצטער על כך.

Comments

comments

2 comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *