קיץ 2011: תתכוננו להפסקות חשמל

הפסקות חשמל ברחבי הארץ, הרבה מכשירים מקולקלים ולקוחות זועמים, ושפע של האשמות הדדיות – זה, לצערנו, מה שמחכה לנו בקיץ הקרוב. אז אנחנו לא אנשי בשורות הפעם, אבל כן יש לנו כמה טיפים מועילים בשבילכם.

למען האיזון וההגינות בואו נתחיל בזה: במגוון מדדים, חברת החשמל הישראלית היא אחת מספקיות החשמל הטובות ביותר בעולם. בחלק גדול ממדינות המערב – אגב, במיוחד באלו שניסו להפריט את משק האנרגיה – המחירים אינם זולים יותר ואילו השירות הרבה פחות טוב. עד כאן החדשות הטובות.

החדשות הרעות הן שיש כאן בעיה והיא מחמירה משנה לשנה. אתם בוודאי זוכרים את הפסקות החשמל הגדולות של הקיץ שעבר, והשנה המצב לא צפוי להיות טוב יותר. לחברת החשמל אמנם יש תשתיות טובות שמנוהלות במקצועיות, אבל הביקושים הגדלים משנה לשנה ומחמירים על רקע משבר האקלים, הולכים ומחמירים את האופי המשברי של חודשי הקיץ.

עניין של היצע וביקוש

כושר הייצור היומי של חברת החשמל הוא 11,500 מגה-וואט. בחודשי החורף ובעונות המעבר זה די והותר, אך בקיץ 2010 הגענו למיצוי של כושר הייצור והרזרבות התדלדלו לרמה הנמוכה ביותר במדינות המערב.

רשות החשמל הספיקה לפתוח מאז בכמה יוזמות מעניינות, כמו ההסדר החדש למפעלים וצרכני חשמל גדולים שהוכרז בשבוע שעבר (נהנה ממנו, כנראה, רק בקיץ הבא). אבל בשורה התחתונה, הויכוחים בין ארגוני הסביבה, משרד התשתיות והאוצר במהלך השנה האחרונה לא הובילו רחוק מדי ובמה שקשור להגדלת ההיצע אין עדיין תשובה. באופן כללי יותר, ברור שהפתרון צריך לבוא לא רק מצד ההיצע אלא גם מצד הביקוש.

על רקע הפסקות החשמל באזור השרון בערב הפסח, צוטטו ב-ynet שוב מומחים שדיברו על "שיכרון המזגנים" – הנטייה הלא רציונלית של הישראלים למזג גם כשאין בכך צורך ולא לסגור את המזגן גם כשהטמפרטורות יורדות. חברת החשמל מתכננת לצאת בקמפיין שיבקש מהצרכנים לצמצם את השימוש במכשירים זוללי חשמל כשהוא מפעיל מזגן. נקווה שזה יצליח, וגם מהבחינה הסביבתית זה ללא ספק פתרון עדיף. אבל נכון לעכשיו לא נראה שיש סיבה לאופטימיות.

טיפים לקראת הפסקות החשמל

אולי תמצאו חלק מהטיפים שלנו קצת טריוויאליים, אבל אנחנו חושבים שהשילוב הפשוט של ההכנות המפורט כאן ישפר לכם מאד את המצב ואת המצברוח.

קנו נורת חירום. כמה עשרות שקלים ותדעו שיש לכם פתרון בטיחותי ויעיל להפסקות חשמל שיתרחשו בערב. ולא, נרות הם לא פתרון מומלץ. כדאי מאד גם לצייד קשישים וילדים במנורות חירום כאלה.
השקיעו במכשיר אל-פסק. כן, מה לעשות, המציאות החדשה תגרור אתכם לכמה הוצאות. אבל מכשיר אל-פסק (UPS) יצדיק את ההשקעה בו פעמים רבות בכל שנה. הוא גם יגן על המחשב שלכם מנזק וגם יציל את המסמכים שלכם ממחיקה. מכשיר פשוט שעולה פחות מ-300 ש"ח ייתן לכם פתרון טוב גם להפסקות חשמל, גם לנפילות וקפיצות מתח וגם להרבה בעיות אחרות.
אחסנו פחות מזון במקרר. במיוחד בשר ומזונות אחרים מהחי. כך הנזק שייגרם לכם כתוצאה מהפסקת חשמל ארוכה באמצע הקיץ יהיה קטן יותר.
החזיקו כמה בקבוקי מים במקפיא. הם יוכלו לצנן אתכם בשעות בהן המזגנים והמאווררים לא יפעלו.

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *