חומרי הדברה במזון: אמת ומיתוס

האם ירקות ופירות אורגניים באמת יצילו אתכם מחומרי הדברה? האם זה שווה את ההשקעה? ומה יעשה מי שלא יכול להרשות לעצמו לשלם פי שניים עבור תוצרת אורגנית? קצת סדר.

כתבה של התוכנית "כלבוטק" ששודרה בשנות השמונים, הכניסה לראשונה למודעות בישראל את הסכנה הטמונה בחומרי הדברה המשמשים להגנה על גידולים חקלאיים. המסר העיקרי של אותה הכתבה היה שאת הפירות והירקות יש לשטוף במים ובסבון, כדי להסיר שאריות של חומרי הדברה. בעיתוי מפתיע, נחת באותם ימים בשוק חומר ניקוי ייעודי. הוא היה מונח על ה"שיש" בבתים רבים, עד שכתבה שפורסמה בעיתון הסבירה שאפשר להשתמש בכל סבון למטרה הזו. וכך, בין לילה, התכשיר הייעודי נעלם.

25 שנים מאוחר יותר, סכנת חומרי ההדברה במזון מקבלת הרבה יותר יחסי ציבור. הציניקנים יאמרו שזה פשוט בשביל שנרכוש תוצרת "אורגנית" – פירות, ירקות ומוצרים נוספים שבגידולם נעשה שימוש זהיר ומפוקח בהדברה, אם בכלל.

נכון להיום, יש לומר, התועלת הטמונה באכילת תוצרת אורגנית היא אולי מבוססת ומגובשת תיאורטית, אבל לא בדיוק מעוגנת במחקר מדעי.

אין מחלוקת על כך שהמצאות שאריות חומרי הדברה במזון שמגיע לצלחת שלנו מסוכנת לבריאות, או לפחות מאד לא מומלצת. מצד שני – טוענים חקלאים ובירוקרטים שונים – הנהלים והתקנות הקיימים לפיקוח ושיווק התוצרת החקלאית אמורים להספיק, ובלבד שיקפידו עליהם.

תכשירי הדברה שמשמשים בחקלאות מתאפיינים בזמן פירוק מוגדר וידוע מראש של החומר הפעיל. הזמן שעובר מהריסוס האחרון ועד לקטיף והשיווק, אמור להספיק – וזמן נוסף עובר עד שהפרי או הירק נוחתים בצלחת. טכנית, זה נכון, רק שישנם יוצאי דופן. משרד החקלאות מקיים אמנם ביקורת מתמדת, אבל הבדיקות המדגמיות שנערכות לתוצרת לא יכולות להבטיח שכל עגבנייה ומלפפון יהיו נקיים משאריות של תכשירי הדברה, שחלקם חומרים מאד לא סימפטיים.

פרקטית, ב-54% מהתוצרת שמשרד החקלאות בדק בחמש השנים האחרונות, נמצאו שאריות של חומרי הדברה, ב-6.7% מהמקרים בכמות מותרת מהתקן (אם קראתם בין השורות: ישנו תקן, שמניח שהמצאות חומרי הדברה במזון היא בלתי נמנעת).

כדאי לדעת שגם רוב התוצרת האורגנית עוברת סוג כזה או אחר של ריסוס, גם אם בחומרים שנחשבים ידידותיים יותר לסביבה ולאדם. היא מפוקחת יותר ונדרשת לעמוד בתקנים אירופאיים מחמירים, לכן – תיאורטית לפחות – הסיכוי שתכניסו לגוף שלכם משהו שאתם לא רוצים שיהיה שם, הרבה יותר קטן. כמובן, בשביל התענוג הזה אתם נדרשים לשלם הרבה יותר.

פרקטית, לקנות רק ירקות אורגניים זה משהו שרוב האנשים לא יכולים לעשות, מסיבות כלכליות גרידא. הפתרון למי שמחפש את דרך האמצע, הוא לרכוש תוצרת אורגנית רק במקרים הבעייתיים יותר, של פירות וירקות שרגישים במיוחד להדברה (כמו תות שדה או ירקות עלים) ולרכוש פירות וירקות רגילים במקרים הפחות בעייתיים, של פירות וירקות בעלי קליפה עבה שלא נאכלת (אגוזים, אבטיח ועוד).

לקריאה נוספת:
חומרי הדברה חריגים ב-12% ממוצרי המזון. ידיעה ב-ynet.
בקרוב: ערכה ביתית לגילוי חומרי הדברה במזון. ידיעה בהארץ.
חומרי הדברה במזון. דף מקצועי המוקדש לנושא, באתר משרד הבריאות.
ניתוח סיכון של סכנות ארוכות טווח הנגרמות משאריות חומרי הדברה במזון בישראל. דו"ח מ-2008 של משרד הבריאות.

צפייה מומלצת:
ד"ר שלמה קפואה מהמשרד להגנת הסביבה מדבר על נושא חומרי הדברה במזון, בכנס השנתי לחקלאות וסביבה, האוניברסיטה העברית 2009.

Comments

comments

2 comments

  • משרד הבריאות

    כתבה מצויינת!
    משרד הבריאות באמת מחדש ומפתיע…
    מסתבר שאפשר למצוא את "העמק השווה" בין שמירה על בריאות ו"שפיות כלכלית"…

  • חומרי הדברה בהחלט מסוכנים לנו. צריך להבין את הנושא הזה לעומק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *