"ואלה שמות…" מה המקצוע המשפחתי שלכם

שמות המשפחה בכלל ובקרב יהדות התפוצות בפרט, מצביעים על מאפיין אחד לפחות של אבותינו: מקום מגורים, עיסוק, מאפיין פיזי בולט או פשוט שם האב או האם.

שמות המשפחה לא היו קיימים כלל רוב ההיסטוריה ואדם נקרא לפי שם הוריו כגון דוד בן ישי או יהושע בן נון. השימוש בשמות משפחה החל במאה ה-13 על ידי אנשי האצולה הבריטים ומשם התרחב עד שבמאות ה17-18 כמעט כולם היו בעלי שמות משפחה, אם שחיברו לעצמם או שניתן להם על ידי השלטונות. המסורת לפיה האישה 'לוקחת' את שם המשפחה של בעלה גם כן ארוכת ימים וראשיתה כבר בתחילת תופעת שמות המשפחה.

החוקר ד"ר ריצ'ארד וייסמן טוען בספרו "מוזרולוגיה" כי לשם הפרטי ולשם המשפחה ישנה השפעה על ההווה והעתיד של כל אחד מאיתנו, כך שלא מומלץ להקל ראש בעניין. כיוון שהבלוג שלנו עוסק בעיקרו במקצועות לשיפור הבית והגינה, עניין אותנו לחקור לאילו ממשלחי היד הללו ישנה מסורת עתיקה בגנאולוגיה היהודית.

אז איך תדעו אם לפחות אחד מאבות אבותיכם היה בעל מקצוע? הרשימה לפניכם:

 בנאי איינשטיין באומן, עמר
 זגג גלזר, גלסמן, שקלרסקי, ג'מצ'י
 מסגר אייזנר, אייזן
 נפח קובץ', שמידט, חדד, בלכר, בלכמן, קובלסקי
 נגר טישלר, סטולר, פלוטניק, נגר
 רצף בודנר
 צבע דהן, פרבר, מאהלר
 איש ניקיון זאוברמן
 עובש (ניקוי) שימל
 גנן גרטנר, פלצנר
 איש עבודה (שיפוץ כללי) ארבייטמן
 אינסטלטור (שרברב) קלמפנטר
 שיש שיש, מרמור, מרמלשטיין
 יונה (כנראה גידול ולא הרחקה) טאוב, דאובר
 מנעולן שלוסר, טור

כפי שניתן להבחין שמות משפחה רבים של בעלי מקצוע הגיעו מהשפה הגרמנית ואכן מילים רבות בשפה זו משמשות אותנו עד היום בתחום: שפריץ, שפכטל, שיבר, לייסט, דיבל, אינטרפוץ, לייסט,טפט, נירוסטה ואיזולירבנד הגיעו כולן מגרמנית. עם זאת כמובן שקיים גם ייצוג נכבד לשמות משפחה ספרדיים, עיראקיים פולניים ועוד.

מכירים עוד שמות משפחה של בעלי מקצוע? טקבקו לנו

ואם במקרה אתם שחקני כדורגל, אולי תמצאו את שם המשפחה שלכם כאן

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *