שני אגפים, שתי צינורות ביוב, תשלום אחד?

שאלה:

שלום רב,

אני בעלת דירה בבית משותף (5 דירות). הדירות מחולקות לשני אגפים. שתי דירות בכל אגף ודירת קרקע אחת. לכל אגף בבניין צינור ביוב אחד ושני הצינורות מתנקזים לבריכה ביוב משותפת. האם הצורך בפתיחת סתימה בצינור ביוב באגף אחד של הבניין אינו מהווה חלק בתחזוקה שוטפת של הבניין כולו? האם קופת ועד הבית לא אמורה לשאת בהוצאה? האם דומה הדבר לדרישה המתחייבת מכל הדיירים להשתתף בעלויות תחזוקת הגג, גם מאלה שדרים בקומות התחתונות? תודה על המענה. (חנה)

תשובה:

עו"ד לירון בן אליהו מנהלת המחלקה המשפטית באגודה לתרבות הדיור משיבה: "תיקון בצנרת מים ו/או במערכת ביוב, המחויב להתבצע על ידי נציגות הבית ועל חשבונה, ייעשה כאשר התיקון הוא במתקן הנחשב על פי הגדרתו, לחלק מה"רכוש המשותף", ז"א צינור המשרת את כל בעלי הדירות בבניין או את רובם. סעיף 52 לחוק המקרקעין מגדיר "רכוש משותף"- "כל חלקי הבית המשותף לרבות הקרקע, הגגות, הקירות החיצוניים … וכן, מתקנים המיועדים לשמש את כל בעלי הדירות או מרביתם, אפילו הם בתחומי דירה מסוימת".

במידה ומערכת הביוב משמשת אגף שלם יש לראותה כחלק מהמערכת הכללית של בעלי הדירות וככזו על כולם לשאת בעלות תיקונה, זאת להבדיל ממערכת ביוב המשמשת רק דירה אחת, דהיינו, כל בעלי הדירות צריכים לשאת בעלויות התיקון.

יחד עם זאת, ניתנו פסקי דין על ידי המפקחים על רישום מקרקעין באזורים שונים בארץ, בהם קבעו המפקחים על רישום המקרקעין כי אם בעלי הדירות נהגו בעבר להפריד את התשלום עבור תחזוקת הרכוש המשותף שבאגפיהם, אף שלא בוצעה הפרדה פורמאלית של האגפים, יוסיפו לנהוג כך במקרה של צורך בתיקון כלשהו.

באם בעבר נהגתם לבצע הפרדה בין האגפים, הרי שכל אגף אותו משרת צינור ביוב, צריכים לשאת בעלויות התיקון".

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *